Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under november 2011

Av Åke Johnson - 13 november 2011 19:11

 

Jag vet att befolkningen är kluven i sina åsikter när det gäller rovdjur. Men vad tycker egentligen jag i denna fråga.

Som fritidspolitiker kan man inte rygga för någon fråga egentligen. För man måste säga ja eller nej i olika frågor, eller lägga ned sin röst. Man måste också sätta sig in i frågan ordentligt och utifrån det lägga sin röst, + att ha ett expertutlåtande att vila sig emot.

Har jag satt mig in vargproblematiken? Svaret måste bli nej.


Djurvän det är jag, men det är liksom något helt annat.

Jag som bor i en tätort och har gjort så i hela mitt liv, vad vet jag om vargen som finns i en helt annan miljö än min egen. Jag har bara tagit del av diskussionerna i media. Varg har jag sett på Skansen i Sthlm och i Skånes Djurpark.

Hur ska jag kunna sätta mig in i ortsbefolkningen i Dalarna,Värmland och Lappland de som mestadels lider av vargen. De kanske driver små företag som fårbönder och ser sitt kapital falla bort p g a vargen och dödade får.

En tanke som jag har, måste man inte lyssna på ortsbefolkning först. Att ortsbefolkningens röst väger tyngst. Här har riksdagsmännen från dessa län en stor funktion att fylla i Riksdagen.


Att jag är kluven i frågan beror dels på att jag värnar djuren men också människan. Jag hör bara här i Sydskåne hur folk pratar om vildsvinen och vilket ramaskri det blev när länsstyrelsen i Skåne fredade den aktuella vargen. Men han irrade sig till Småland och till en säker död.


Självklart är frågan ganska stor betr. rovdjuren i vårt land. Kanske landet trotts allt är för litet för rovdjur?? Innan jag förväxlar mig själv i allt för stora labyrinter så får jag nog avsluta här.


För att göra det enkelt för mig, om frågan skulle ställas till mig så här, vill du ha varg i den skog som du oftast går och rastar din hund i, så måste svaret bli Nej.

Men jag är fortfarande kluven i mitt svar för jag är inte tillräckligt insatt i frågan.

    

Av Åke Johnson - 13 november 2011 14:04

Läste i Kvällsposten i dag att vargen blev skjuten utanför Älmhult.

    

Av Åke Johnson - 12 november 2011 10:30

   

Det räcker väl att vi har grisar i varje skogsparti här nere i Skåne. Nä, det tyckte inte den här vargen som vandrat runt i norra delen av Skåne och södra delen av Småland.

Men måhända är vargen smart. För i Småland lever den farligt. För där får man skjuta den medans i Skåneland kan den vandra eller springa som den vill utan fara för livet.


Som ett brev på posten så är det höga diskussioner betr. vargens vara eller inte vara. Speciellt bland fårbönderna i norra Skåne.

Det var en bonde som menade att vargen skulle fångas in och släppas lös på Hötorget i Sthlm. Han sa att 08orna vurmar för vargen och då kan dom också ha den.

Nu kommer jag inte ihåg hur många får som hade fått sätta livet till p g a vargens framfart. Men en hel del var det.

Ja, olika intressekonflikter står mot varandra i denna fråga. Själv är jag kluven. Sann djurvän är jag, men vill jag ha en varg i ”vår” skog där vi promenerar med vovven. Jag tycker kanske att det räcker med grisarna som ger avtryck i naturen.

Men att möta en gris öga mot öga är nog tämligen sällsynt så också om vargen skulle vara här nere. Men jag förstår fårbönderna och deras oro. Det är ju deras levebröd som går åt.


  

Av Åke Johnson - 10 november 2011 10:41

Just nu pratas det om så kallade kamphundar i vår lokaltidning. Detta p g a att det har skett olyckor med dessa hundar.

En artikel om hund som bitit en annan hund. En artikel om hund som bitit ett barn. Listan kan säkert göras lång om man ser detta ur ett vidare perspektiv.

Men min frågeställning är, gäller detta bara så kallade kamphundar och vilka raser är då kamphundar.

Tittar man på internet om detta så får man en rad olika svar. Pittbullterier och Staffordshire bullterier nämns mest men även Boxer och Rottweiler.


Jag har haft en Boxer. Trevligare hund får man då leta efter. Så att den nämns i detta sammanhang förstår jag inte. Men kan det inte vara så att allt beror på uppfostran och vad man använder hunden till.

I grannlandet Danmark har man restriktioner av avel på så kallade kamphundar, så långt har det gått där.


Att vissa hundraser från begynnelsen har avlats fram för en viss funktion är säkert alldeles klart.

Vakthundar, vallhundar, jakthundar o s v.

Så mycket finns i de olika hundarnas gener det förstår jag mer än väl. Men vi har utpräglade jakthundar, vakthundar, vallhundar o s v även som sällskapshundar och jag vill påstå att vi också har kamphundar till sällskap också.

Jag är ändå så naiv så jag tror att mycket ligger i hundens uppfostran, att valpen kommer till ett bra hem o s v.


Ta Schäferhunden som ett bra exempel. I polisens tjänst, som vakthund och som sällskapshund. Ena timmen jagar han bovar och biter fast t ex tjuven. Sedan andra timmen ligger och gosar med förarens tvååriga dotter på golvet i vardagsrummet. Jag tror att det också kan vara så med de hundar som kallas för kamphundar bara man uppfostrar dom på ett rätt sätt.


Jag tror att det är hundägaren som gör hunden.


Skulle våran lilla Hugo nafsa till någon så skulle reaktionen kanske på sin höjd bli, ”så gullig han är”. Nu gör inte Hugo det, för han vet att så gör man inte.

Men kamphunden Hugo har inte fått den fostran att man beter sig inte på det viset. Å epitetet kamphund går inte Amerikans Cockerspaniel under heller.


Kontentan av detta måste bli, enligt min mening, Det är hundägaren som bestämmer hur hunden ska vara. Sedan har egenskaperna i hundens gener betydelse.

Men att kalla vissa raser för kamphundar är oförskämt mot hundarna det gäller och seriösa uppfödare i synnerhet.

Det gäller för varje uppfödare att sälja valpar till rätt människor.

 


  

Av Åke Johnson - 9 november 2011 19:17

Rån, inbrott, våldtäkt, kvinna nedslagen o s v.

Detta är dagens nyhet i lokaltidningen och så till råga på allt så förmedlades via Sydnytt i SVT att

Skåne toppar statistiken av våldsbrott i landet. Hur i herrans namn hänger det i hop. Vad är det som är så fel?


  

Av Åke Johnson - 8 november 2011 10:29

Jag vill med en gång poängtera, jag såg inte programmet ”Dokument innefrån” på SVT om Carema care. Men jag har läst en hel del om det i tidningen.


En av frågorna man måste ställa sig inledningsvis, är det fult att tjäna pengar i Sverige ?

Eller är frågan fel ställd?

Om nu Carema care tjänar pengar på äldrevården, så kan väl inte det vara något problem? Problemet är hur de tjänar dom och var pengarna går. Om företaget drar ned på personal och därmed blir det sämre vård och omsorg och överskottet av vinsten går bl a till bonus till vissa chefer, ja då blir det ett problem.


Grunden är från början lagd. Vård och omsorg på lika villkor. Organisationen måste se likadan ut på ett ”privat” äldreboende som ett som drivs i kommunal regi. Det betyder å andra sidan att en kontrollfunktion måste finnas som kollar upp att allt fungerar som man kom överens om. Vi ska också komma ihåg att kommunen man bor i har huvudansvaret.


När en kommun upphandlar dessa tjänster från privata aktörer så har kommunerna

förutsättningarna om hur det ska drivas. De privata intressenterna ger därefter en prislapp.


Jag ställde frågan tidigare ” är det fult att tjäna pengar i Sverige”. Jag personligen tycker i alla fall att det inte ska vara det. Om jag är anställd eller är egen företagare spelar ingen roll bara man förtjänar pengarna på ett rätt sätt.


Det som framkommit i Caremas fall med bonusar och pengar till skatteparadis med följd om vanvård av äldre p g a personalnedskärningar t ex kan inte vara acceptabelt. Det är kränkande och förödmjukande speciellt för dem de drabbar.


Om det nu är så att det går att tjäna pengar på äldre människor, vilket jag inte tror, så borde överskottet gå till baka i verksamheten.


Självklart är detta en ”stor” politisk fråga i slutänden. Det privata står mot det kommunala.


Samma sak gäller skolan. Det finns privata skolor som också borde granskas. Men det har man väl också gjort, tror jag. Det är ju samma sak där. Lika undervisning med kvalitet oavsett om skolan är i privat eller kommunal regi.


Min åsikt i frågan är klar, man kan aldrig tjäna pengar på barn och äldre människor. Det har väl den senaste händelsen visat om man inte fuskar förstås. Men fuska och försämra, det ska man väl ändå inte uppmuntra.


  



Av Åke Johnson - 6 november 2011 14:11

Les Miserabels var en fantastisk föreställning. Ett fyrverkeri av upplevelser. Då inte bara av musiken och prestationer av sångarna och skådespelarna utan av hela uppsättningen.

Så kära läsare, det är definitivt värt en resa till Malmö Opera och se föreställningen. Jag blev mäkta imponerad av Dan Ekborg.

En annan som stack ut var Fred Johansson och Peter Harryson gör alltid bra ifrån sig.


Grannen bredvid mig i bänkraden började att prata med mig. Han bodde två mil norr om Halmstad. Han körde mellan hemmet och Malmö, Göteborg och Stockholm när teatrarna gav något som han gillade.

Han var en klart beundrare av musikal liksom jag. Men jag kan ju också lägga till Opera, som bekant, vilket han undvek. Jag hann aldrig fråga varför.


För övrigt hade vi en jättefin dag på Lördagen i Malmö. Att strosa omkring och insupa atmosfär i solen, det är inte så dumt. Malmö är en vacker stad, i varje fall i de centrala delarna. Bilderna här kanske kan ge en vink om det.


Flickan i fönstret såg jag från vårt hotellfönster snett emot hotellet. Måste erkänna att jag hajade till en aning. När jag zoomat in kameran så såg jag att det var en pappersdocka. Vad jag hade för tankar innan, ja det får ni själva fantisera om.


Åter hemma igen efter en mycket lyckad helg.


                         


    

Av Åke Johnson - 3 november 2011 19:46

I morgon eftermiddag tar vi bilen och kör ner till Malmö.

Vi ska ha en helg med lite guldkant. Vi ska bo på hotell till Söndag. Lördagskvällen ska vi till Malmö Operan och se

 

Den föreställningen har jag verkligen sett fram emot.

Sen blir de lite restaurangbesök också och inte att förglömma hotellfrukostarna. Så kan man ju undra kanske hur bra det här är för min vikt som jag jobbar med. Men som tur är så har jag inte satt någon stoppdag.

Recensioner av Les miserables kommer efter helgen.


Trevlig helg alla som tittar in.

  = dimma och trist

väder, men varmt.



Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards