Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 13 november 2011

Spinner vidare på vargämnet.

Av Åke Johnson - 13 november 2011 19:11

 

Jag vet att befolkningen är kluven i sina åsikter när det gäller rovdjur. Men vad tycker egentligen jag i denna fråga.

Som fritidspolitiker kan man inte rygga för någon fråga egentligen. För man måste säga ja eller nej i olika frågor, eller lägga ned sin röst. Man måste också sätta sig in i frågan ordentligt och utifrån det lägga sin röst, + att ha ett expertutlåtande att vila sig emot.

Har jag satt mig in vargproblematiken? Svaret måste bli nej.


Djurvän det är jag, men det är liksom något helt annat.

Jag som bor i en tätort och har gjort så i hela mitt liv, vad vet jag om vargen som finns i en helt annan miljö än min egen. Jag har bara tagit del av diskussionerna i media. Varg har jag sett på Skansen i Sthlm och i Skånes Djurpark.

Hur ska jag kunna sätta mig in i ortsbefolkningen i Dalarna,Värmland och Lappland de som mestadels lider av vargen. De kanske driver små företag som fårbönder och ser sitt kapital falla bort p g a vargen och dödade får.

En tanke som jag har, måste man inte lyssna på ortsbefolkning först. Att ortsbefolkningens röst väger tyngst. Här har riksdagsmännen från dessa län en stor funktion att fylla i Riksdagen.


Att jag är kluven i frågan beror dels på att jag värnar djuren men också människan. Jag hör bara här i Sydskåne hur folk pratar om vildsvinen och vilket ramaskri det blev när länsstyrelsen i Skåne fredade den aktuella vargen. Men han irrade sig till Småland och till en säker död.


Självklart är frågan ganska stor betr. rovdjuren i vårt land. Kanske landet trotts allt är för litet för rovdjur?? Innan jag förväxlar mig själv i allt för stora labyrinter så får jag nog avsluta här.


För att göra det enkelt för mig, om frågan skulle ställas till mig så här, vill du ha varg i den skog som du oftast går och rastar din hund i, så måste svaret bli Nej.

Men jag är fortfarande kluven i mitt svar för jag är inte tillräckligt insatt i frågan.

    

 
 
Gladan

Gladan

13 november 2011 21:40

Förstår dig, det gör jag. Men som du säger, det är komplicerat.

- Hur gör vi då med större rovfåglar som har slagit hjortkalvar? Ett mål har varit upp, en ägare till hjorthägn vill ha ersättning, trots att det egentligen inte ges till hägn.

- De stora rovfåglar vars antal ökat till positiva siffror de senaste åren har delvis gjort det på grund av att de äter resterna av det vargen slagit. Vad händer med dem?

- Hur gör vi med hundar i tätorter? Om minoriteten av hundägare har så dålig koll på sina hundar att det går ut över majoriteten?

- Hur gör vi med katter i tätorter som 'bara är som katter är'?

- Vad gör fårägare när andra rovdjur fyller vargens plats och ger sig på fåren? Måste helt enkelt fårägare se till att ta in sina djur varje kväll eller göra som i Baltikum och vid Medelhavet: ha herde eller vallhund?

- Vad dödar mest i förtid bland t ex får? Rovdjur? Vanskötsel? Sjukdomar på grund av avel?

- Vad ersätter rovdjur för att hålla balans i naturen? Något annat fyller alltid platsen. Är det ett bättre eller sämre alternativ för vår flora och fauna?

Frågan är komplicerad. Vems är felet, vargens eller människans?

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Titti

14 november 2011 12:24

Du är en klok man Pågen!
Gladan är en påläst bloggare, som skulle bli en utmärkt författare av debattartiklar i dagspressen!

OCH det är aldrig djurens fel, vare sig de är vilda eller tama. Det är alltid människans ansvar!

Ha det bra där och håll ställningarna där nere i skåneland!

 
T

T

14 november 2011 13:48

Ditt "resonemang" är diplomatiskt och det är ju viktigt att se det hela ur flera perspektiv./ Har sett vargspår en gång i snön på stranden vid stugan, Pappa har också hört vargar yla på håll en gång när han satt på balkongen. Vet ett par som hört dem någonstans i Dalarna också./ Ha en bra vecka Du med.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

14 november 2011 15:16

Jag är tämligen utpumpad av ämnet (även dagens blogg) och du vet ju min inställning till varg och alla andra rovdjur för den delen. Att en enda varg kunde slita upp hela Sverige kunde man inte tro för bara ett par år sedan. Jag lyssnar på boskapsuppfödare som klarar att leva sida vid sida med vargen och jag läser om alla som skyddar sina djur (nedgrävda stängsel). Jag läser också om alla som har kommit att hata vargen. Det sistnämnda känns värst eftersom det inte är vargkramarna som påverkat det här utan jägarna. Fick jägarna som de ville hade vi bara varg kvar i djurparkerna. Underligt att ex Spanien kan ha över 2000 vargar och har inga problem att leva sida vid sida med dem medan vi i Sverige som bara har runt 217-237 (reservation för ändring) inte klarar av detta.

Nu har dessutom licensjakten på lo beviljats och denna gång är det även okej att skjuta loungarna. Jag kan inte annat än tycka att allt överreageras och har inte jägarna något annat att göra på fritiden?

Du ska i alla fall ha en trevlig ny vecka pågen!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tojan

14 november 2011 17:39

Jag tycker det låter som att du absolut INTE vill ha varg men att du är lite politiker-feg så du inte riktigt vill stå för det.
Har jag fel?
;)

 
Sanna

Sanna

15 november 2011 14:34

Jag har ju själv släktingar inom jägarförbundet och det jag fått veta är mer eller mindre hets inom dessa kretsar. Stämmer detta är det banne mig inte klokt för då har begfolkningen väldigt lite med det som sprids i tidningarna att göra.
Från början ville jägarna utrota all varg och det är ju känt för dem som är pålästa men nu har de backat något och vill hålla efter reviren. Sedan sprids det lögner och förtal och det är nästan så man upplever att den jakt som en gång i tiden var moraliskt rätt inte finns längre. Det är många som skaffat sig jägatexamen just för att få fälla den där.... ja du vet! Min farfar var jägare och hans syn på vilda djur är mågot jag ärvt. Man måste hålla nere vildstammen men det ska vara enbart av det skälet och har man tappat känslorna för djurens värde är mna ingen bra jägare. Att utplåna all varg i Sverige är en stor förlust och en myclet tragisk syn på det som finns gratis att beskåda för naturintresserade människor. Vi får plats allihopa och visst kan man begränsa, flytta etc varg som blir närgångna. Fast att påstå att varg är farlig är bara löjligt och den här Kynna vargen hade hittat en superbra plats att träffa en hanne på och slagit rot. Att ta in sina får är inte svårt och att gräva ner stängsel är helelr inte svårt om man dessutom får bidrag av staten. Så vari ligger egentligen problemet? Personligen tror jag allt började med att jägarnas hundar blev vargmat och att det sedan föddes ett har som bara matades på är ju uppenbart. Hade jag varg i mina skogar skulle jag ha koppel på hunden och jag skulle INTE släppa den lös i skogen om jag vore jägare. Det är min åsikt.

Annars är allt bara bra...haha

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Magnus

15 november 2011 17:58

Ja, se dessa politiker. Aldrig ett rakt svar, de vara slingrar sig :)
Men nu tycker jag ändå att du vart rätt tydlig på slutet:
"För att göra det enkelt för mig, om frågan skulle ställas till mig så här, vill du ha varg i den skog som du oftast går och rastar din hund i, så måste svaret bli Nej."

 
katsura

katsura

15 november 2011 21:39

Varg är verkligen en fråga som engagerar! Jag vet egentligen inte heller vad jag tycker, men det är kanske för att jag bor där jag bor och där finns inget direkt varghot, men hade jag bott i Värmland hade jag kanske haft andra vargerfarenheter och därmed haft lättare att ha en åsikt. Jag tror dock inte att jag hade varit överlycklig om det bodde en vargflock i min promenadskog (jag är inte överlycklig över vildsvinen heller).
Jag önskar alla en trevlig vecka!

http://katsura.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards