Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under februari 2012

Av Åke Johnson - 29 februari 2012 09:55

Det verkar som B Ranelid backar. Läste det i lokaltidningen i dag på morgonen. Han tycker att han blivit mobbad.

http://www.ystadsallehanda.se/kultur-och-noje/article1609584/Bjorn-Ranelid-har-fatt-nog.html

 Klicka på länken och läs mer.


Tänk att det ska bråkas om allt. Ingenting får gå omärkt förbi. Men det är klart, egentligen är det här bara bagateller mot andra saker. Men personliga påhopp är illa nog oavsett vad det handlar om.


  



Av Åke Johnson - 26 februari 2012 18:35

Åter hemma efter en hel helg i Hässleholm med Sveriges Släktforskarförbund.

Jag och ett tjugotal andra personer från olika släktforskarföreningar och studieförbund träffades på Statt för att få ideer om och hur man kan lära ut släktforskning. En mycket givande helg blev det med många diskussioner, glada skratt och en hel del matnyttigt för mig.


Det var första gången jag var med på en sådan här kurs. Man lär sig alltid något så länge man lever. Det känns ju jättebra.

Nu är det bara att praktisera det jag lärt mig. Kan undra om mina cirkeldeltagare kommer att märka någon skillnad till nästa gång. Vi har ju flera gånger kvar på den pågående cirkeln. Återstår att se.


Måste också nämna den stora hotellfrukosten. Tänk att man blir lika lyrisk varje gång. Jag som i vardagen äter så dåligt på morgonen. Men de gånger jag är på ett hotell så brakar det ned både det ena och det andra. Ja, jag säger då det !!!


För övrig har helgen bjudit på  .

Av Åke Johnson - 22 februari 2012 21:45

till människorna ett gott behag.

Känns frasen igen?? Om du nån gång varit på en högmässa i kyrkan så borde du hört det. Kanske rent av läst med, högt och tydligt, eller mumlat det lite för dig själv. År ut och år in har kyrkan predikat och uppmanat oss människor i alla länder, på olika språk, å fred på jorden.

Men utanför kyrkan har det pågått krig och elände år ut och år in.

Varför har jag kommit på den befängda iden att skriva så här. Krig av olika slag har avlöst varandra under min levnad, inget nytt eller... ? T o m när jag föddes var det ett världskrig. Inte för jag kommer ihåg något själv utav det. Men däremot kommer jag ihåg det så kallade ”6 dagars kriget”. Det var 1967 och det var första gången jag verkligen tyckte att ett kriget var nära. Hur som så har ju kriget varit närmare än så i Europa på senare år.

Hör eller ser man på nyheterna i dag så är det bara elände. Tack vare den nya tekniken så kommer eländet närmare. Lär vi människor inget av historien eller ....... ?


Jag vill ha fred på jorden och till människorna ett gott behag.

  


Av Åke Johnson - 20 februari 2012 09:44

Så var det Måndag igen och en ny oskriven vecka framför mig. Ja till vissa delar i vart fall.


Björn Ranelid och Sara Larsson gick vidare till final i det programmet som jag kollar på med ett öga. Det vill säga, så jätteintresserad är jag väl inte. Men tänk jag tyckte att låten var bra.

Att Ranelid är en rikskändis från Österlenregionen gjorde saken inte sämre. Lokaltidningen toppar med i dag,

Sveriges vackraste seger”, jo jag tackar.

http://www.ystadsallehanda.se/kultur-och-noje/Melodifestivalen/article1607553/Ranelid-gick-vidare.html


Tycker kanske att Sara Larsson har kommit lite i skymundan i uppståndelsen. Utan henne ingen låt.

Ranelid är ju åsikternas man. En riktig ordbajsare, men han kan sin sak. Han är verkligen påläst inom många områden.

Jag såg varje avsnitt av ”Stjärnorna på slottet” när han var en av deltagarna. Då fick i alla fall jag en annan uppfattning om honom.


Så till opinionsundersökningen där Sossarna knaprar in. Nu gäller det för partiet att presentera vår politik på ett lugnt och sakligt sätt. Det borde Stefan Löfen klara med glans. Sedan är det ju en helt annan sak vad folk tycker om den politiken. Men merparten av avhopparna borde komma tillbaka.


  


Av Åke Johnson - 19 februari 2012 10:01

En slogan från en elektronik kedja, är det inte så. Men gå och se ”En gång i Phuket”. Jag tyckte att filmen var kul i alla fall.

Vackra scenerier från en plats som i alla fall jag aldrig kommer till. Man ska väl aldrig säga aldrig har jag lärt mig. Men i det här fallet är jag nog säker på att det aldrig blir av med så lång flygresa.   


Efter veckan regnande så är all snö borta. Snödroppar och vårgäck lyser i rabatterna även om det just nu bara är i knoppstadiet. Men det ger förhoppning det som komma skall.

  


Av Åke Johnson - 15 februari 2012 09:54


Efter en snörik kväll ligger gatan utanför huset som ett nybonat golv.

En körning till Trelleborg stod på agendan i dag. Den blev med ens inställd. Vi får se hur det ser ut i morgon. Vovven ska bli friserad nämligen. Jag fixar vardagsfrisyren själv men var annan eller var tredje månad låter jag proffsen göra jobbet. Det sker hos vår uppfödare. Hon har både rutinen och kunskapen över hur det ska vara.


Jag är inbjuden till en studieledarkurs nästa helg av Sveriges Släktforskarförbund. Det sker i metropolen Hässleholm. Vi blir ett tjugotal deltagare från södra Sverige som ska få, förhoppningsvis, lite tips och ideer över hur man lär ut släktforskning. Inte utan att jag ser fram emot denna helg. Kanske rent av att jag också har något att tillföra.


Åsså något helt annat. Socialdemokratin återtar lite mark i de senaste opinionsundersökningarna. Man måste glädjas åt det lilla, eller hur ?

Av Åke Johnson - 14 februari 2012 09:48

En dag av eftertanke och undran.

Alla hjärtan på er där ute.


  

Av Åke Johnson - 13 februari 2012 09:44

Efter en kall natt så skiner solen från en klarblå himmel.

I går så började det att töa. En ganska moddig vägbana var det. T o m vovven tyckte det var i slaskigaste laget när vi skulle ut på eftermiddagsrundan. Men så till kvällsturen hade det slagit om. Rena skridskobanan. På morgonen visade tempen på -15 grader. Hugaligen.

Det var nog inte så kul för de som körde bil i natt i dessa krokar. Åtminstone på småvägarna.

Grannen hade hört att det skulle bli en tidig vår i år. Redan i slutet av Februari här på Österlen. Man kan ju alltid hoppas.


Ny vecka, nya utmaningar. En hel del ska avbockas den här veckan. Bl. a. i väntan på årsmötet i Arbetarkommunen i Mars så är det vissa saker som ska komma på plats. Styrelsemöte i kväll ger svar på det.


  

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards