Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 5 november 2009

Skånsk afton.

Av Åke Johnson - 5 november 2009 16:16

I kväll läggs all politik och styrelsearbete åt sidan för en Skånsk afton.


Röddinge byalag står för fiolerna. Jag har varit en gång tidigare på en sån här afton. Brukar bli trevligt med äggakaka och stekt fläsk därtill å lingon som förtäring.

Förra gången så var det bl a en uppläsning av en historia på Kåsebergamål. (Kåseberga med Ale stenar). Jag fattade 5% av vad hon läste. Men roligt var det säkert, för det skrattades hej vilt i salongen. Nu har det gått några år sedan dess, så vi får se om jag fattar mer den här gången, om det nu blir något på byggdemål. Men jag är dock tveksam.

Sång och musik brukar det vara. Tur att tonerna är det samma på Skånska och rikssvenska. Om jag nu pratar rikssvenska. Men det är nog åt det hållet i vart fall.


 
 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

5 november 2009 23:08

Sådana där tillställningar brukar vara rasande trevliga! Blir väldigt sugen på stekt fläsk när jag läser ditt inlägg och tänker belåtet på den bit med rökt sidfläsk som jag inhandlade av en lokal "odlare" på torget i morse och som nu ligger i kylskåpet och väntar...
Huldran pratar inte rikssvenska! Inte skånska heller för den delen, men väl västgötska. Emellanåt, avsiktligt bred sådan!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

6 november 2009 13:29

Tänk att du alltid kan få mig så hungrig och nu måste jag bara ha äggakaka och fläsk den här helgen också. JIsses saliven rinner friskt...hehe.

Ja du en del dialekter kan man ju undra om det är ett språk eller inte men samtidigt ska man ju vara rädd om dem så den finns kvar i framtiden.

Du får väl träna mera framför spegeln...hehe.
Oavsett vilket så ha en trevlig kväll samt helg.
Puss till Hugo!

http://sancha.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards