Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 25 november 2009

Av Åke Johnson - 25 november 2009 16:03

Har vi inget att kämpa för längre, frågade en partikamrat på gårdagens möte, som tyckte att mötet var lite lamt.

-Både och, svarade jag. Nog har vi fått det bra, t o m bättre i det här landet, än hur det var förr.

-Kan du ge två exempel som vi kan göra bättre, fortsatte han och smålog.

-Två, svarade jag. Jag kan ta flera exempel som kan förändras och jag är säker på att du kan leta fram egna frågor som man kan diskutera.


-Ta det som hände i år i Vollsjö, sa jag och fortsatte, ta åldringsproblematiken.

Om du levt ett helt liv med din partner och så råkar någon bli dålig och inte kan bo hemma då skall man behöva tvångsskiljas. Vad är det för humanitet i det. Det kan man säkert ändra på och strida för, fortsatte jag.

Utsatta barn i olika situationer är en annan fråga som måste upp till ytan.

-Ja, sa han, ta de föräldralösa flyktingbarnen, fyllde han på.

-Där ser du, sa jag, det finns alltid frågor. Samhället vi bor i är säker väldigt bra för många, men inte för alla.

-Psykvården lär vara under all kritik, fortsatte han.

-Där ser du ytterligare en sak, sa jag, det finns fortfarande mycket att kämpa för.


Vollsjömordet är en stor katastrof, som jag inte skall gå in i detalj här, men kan bara säga, vårt ansvar, samhällets ansvar är stort.

Hur är samhället rustat för våra barn när föräldrarna jobbar hela dagarna. Finns det tillräckligt med dagis och fritis och allt vad det nu heter. Finns det fritidgårdar där ungdomar kan träffas och vara på, så de slipper dra på stan ?


Äldreomsorgen i vårt land är säkert bra på vissa platser men desto sämre på andra.


Nog finns det frågor att ta upp så vårt samhälle blir ändå bättre.


Vad man käbblar om, är om omsorgen om våra barn, äldre, sjuka o s v skall drivas genom skattsedeln eller privata krafter.

Min personliga åsikt är definitivt klar, något vinstintressen skall inte styra de svaga i vårt samhälle.


-Jamen sossarna är väl inte emot privatiseringar längre, sa grannen på andra sidan om mig som hört vårt samtal.

-Nä må så vara, sa jag, men verksamheterna ska vara lika för alla. Skall det finnas det och det på ett dagis, skola, sjukhus o s v så ska det gälla alla, privat som det allmänna. Som det är nu så finns det uppenbarligen kryphål, sa jag.


Så fortsatte det egentliga mötet i kamratlig anda.

Nästa punkt. Skall vi ha fler papperskorgar i vår kommun.

Ingen fråga är för stor eller för liten.


Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards