Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 13 november 2009

Vellinge hur tänker ni ????

Av Åke Johnson - 13 november 2009 15:47

Kan inte låta bli och kommentera händelsen som nu pågår i Vellinge. Ingen har väl kunnat undgå den uppståndelse som pågår där för att ett trettiotal asylsökande ungdomar som skall placeras på ett vandrarhem. Detta rapporteras i massmedia både riks och lokalplanet.


Det jag är förundrad över är att vissa kommuner får och kan avsäga sig ansvaret som är beslutat av Sveriges Riksdag.

Jag vet, alla kommuner sköter sig själva. I den meningen håller jag med Vellinges kommunalråd att detta skall skötas av Riksdagen. Detta skulle kunna bli att Vellinge bli tvingad att ta emot asylsökande, men så tänkte nog inte han.

Det är inte rimligt att vissa kommuner skall ta emot alla asylsökande ?


Kommunalrådet i Vellinge menar att han har mandat från sina väljare i frågan att avböja. Det betyder i slutänden att Sverigedemokraterna inte behöver någon representation i den kommunen, det sköter Moderaterna så bra åt dom.

Jag undrar vad människorna som röstar på Moderaterna i grunden har för människosyn. Föresten det framgår väl ganska klart, åtminstone i Vellinge.

Det som rapporteras lokalt här i Skånemedierna är skrämmande.

Vellinge skall vara en vit fläck på Sveriges karta. Alltså inga människor av utländsk börd skall bo i kommunen. Rena propagandan för Sverigedemokraterna.

Jag kan inte låta bli att tycka att Moderaterna i Vellinge kunde lika bra vara Sverigedemokrater.


På Sydnytt i SVT sa en boende att vi värnar om vårat värde på våra villor. Det är ju skrämmande. Kanske rent av Vellinge vill ha en ringmur runt sin kommun. En Vellingemur så här tjugo år efter Berlinmurens fall.


Självklart, det finns boende i Vellinge som välkomnar beslutet att ta emot asylsökande. Men de är i minoritet.


Vad tycker du, som läser detta ?



 
 
Maddo

Maddo

13 november 2009 16:06

Och får de aldrig möta utlänningar lär de aldrig bli någon ändring. TRAGISKT! :(

http://blogg.dreammaddo.se

 
Mita

Mita

13 november 2009 17:50

Jag tyckar att alla kommuner ska dra sitt strå till stacken när "vi" bestämt för att ta emot asylsökande....

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

13 november 2009 19:05

Det handlar om barn!
De har inte valt att det ska krigas i deras hemland. Det är de vuxna som har valt det. Barn från länder i krig har aldrig något val.
Vellingeborna är inte ett dugg bättre än världens avskydda krigsherrar!
Man kan aldrig göra för mycket för att hjälpa barn till ett värdigt liv.
Bara för lite....

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

13 november 2009 21:52

Politik är jag inte så bra på men det låter väl tokigt men jag kan tänka mig att de resonerar som så att vi måste ta hand om "våra egna" innan vi kan ta hand om andra. Kanske lite som att man inte kan låna ut 500 till någon om man bara har 400... Vad vet jag. Känner väl till någon moderat som inte alls tänker så. Kanske de inte vet riktigt vad de röstar på...

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Linblomman

14 november 2009 11:34

Skrämmande!!! Det är ju faktiskt människor vi pratar om. Det verkar som om Vellingeborna har skygglappar för ögonen. Är det kanske barnens fel att de är tvungna att fly från sina hemländer p.g.a krig? De Vellingebor som är emot att flyktingbarnen kommer till deras hemkommun kan ju (försöka) tänka sig in i deras situation, hur skulle de reagera om de var tvungna att fly till ett främmande land? Vi lever faktiskt på 2000talet! Skärp er!

 
GladaKatarina

GladaKatarina

14 november 2009 17:19

Jag hålle med DIG, Skånepågen! Och vi verkar alla ganska ense. Dessutom: Vellinge behöver detta. Förnyelse och utveckling behövs överallt!

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards