Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 1 november 2009

Novembertankar.

Av Åke Johnson - 1 november 2009 11:10

Många tycker att November är en trist och mörk månad. Ja mörk är den utan tvekan, om man inte lyser upp den.

Det är väl just det, ”lyser upp den” som man tagit fasta på, med Österlen lyser. Just de här dagarna i All helgona när vi går förbi kyrkogårdarna så lyser det verkligen. Tänk ändå så stämningsfullt, en stunds eftertanke kanske, för alla de som gått före.

Ljusfesten här lös verkligen upp Novembermörkret på olika platser. Själva satte vi fram några marschaller och ljuslyktor och bidrog på så vis till Österlen lyser.

I dag blir det minneslundens tur.


När jag var yngre eller kanske barn tyckte jag inte att November var en så mörk och tråkig månad. Jag har födelsedag denna månad och såg fram emot just den dagen. Nu när jag är äldre så betyder väl just födelsedagsdagen inte så mycket som då, men lite ljus blir det dock. Frun fyller år samma månad så ljuspunkter i Novembermörkret finns det möjligheter till.


Föresten tänk detta mörker, tända ett enkelt stearinljus, sitta och filosofera eller kanske pokulera med någon i skenet av det lilla ljuset. Stämningsfullt och rogivande. Det gäller att ta för sig av det lilla för att det stora skall bli stort.


Om några veckor skall adventsljusen fram, adventsstjärnor skall upp i fönstren, kanske en adventsgran. Allt för att bringa ljus och förhoppningsvis frid i våra hem.

Fyll November med ljus, det trotsar mörkret och vi får en värme inombords. Detta kan ge en försmak till den stora helg som vi har framför oss i nästa månad.

För snart skall den fram igen.

 



 
 
Sanna

Sanna

1 november 2009 21:07

Ja det ser lite trevligt ut tycker jag på bilden. Inte tokigt alls.
Jasså du går och fyller den här månaden pch då är det bäst att skriva "GRATTIS" varje dag eftersom du säkert inte kommer att berätta vilken dag som "har den äran".
Så grattis på dig!

Trevlig ny vecka också.

http://sancha.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

2 november 2009 10:03

Jag tycker det är rätt så skönt med November! En lång, vanlig månad utan hysteriska helger när allt ska hinnas och bjudas och umgås och städas och... ;)
Bara vanliga veckor med gott om tid för både vila och förberedelser inför nästa månad. Och många ljus ska vi tända, precis som du skriver!
Ha dé gott idag!
(har ni några födelsedagsönskningar, du och Frun?)

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

2 november 2009 13:07

Det är november här också, hihi och just nu känns det bara TOPPEN. Stämningsfull bild du har lagt in.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Linblomman

2 november 2009 19:01

Hej. Måste bara berätta om ett underbart ställe som jag och min man besökte i lördags kväll när det var Österlen lyser. Stället jag talar om heter JANSRO och ligger i Mellby precis söder om Kivik. Helt fantastiskt! Den 21 och 22 november har de julmarknad i stallet. Kan verkligen rekommendera stället.

 
Ingen bild

Linblomman

3 november 2009 15:20

Ett litet P.S till inlägget igår: "Tryckfelsnisse" var framme tyvärr. Julmarknaden på JANSRO är den 28 och 29 november och inte den 21 och 22 november som jag skrev.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards