Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under februari 2009

Av Åke Johnson - 9 februari 2009 14:08



I dag på eftermiddagen skall jag och två andra ut på turné med partiet.


Nu sitter jag här omklädd för att åka och hämta de andra. Något större upphetsande lär det inte bli. Men frågorna i sig är så klart viktiga. EU frågor skall behandlas.


Det lär nog inte bli som det står i visan när vi skall åka hem. ” Vi har varit på turné och har kommit lätt på sned, finns det ingen som kan säga var vi e”.




Av Åke Johnson - 8 februari 2009 14:35


Såg ett filmtips av en bloggare som jag besöker ofta.


Han pratade så varmt om den hör filmen. Jag tyckte att den lät spännande så jag beställde den via den filmklubb som jag är medlem i.


Vi satte oss en kväll och tittade på den. Tipsaren hade rätt, en bra och spännande film var det. Skulle själv vilja göra den tågresan någon gång i livet. Fast inte med det manuset som nu filmen hade. Utan bara uppleva själva resan och atmosfären ombord på tåget.


Filmen heter Transsiberian. Rekommenderas härmed.



Av Åke Johnson - 7 februari 2009 18:58


Var med och tyck till i min omröstning.

Hur ser det ut med tron hos oss bloggare. Har vi något att tro på. Eller är vi ateister hela bunten :-).


Välkommen och tyck till.

Av Åke Johnson - 7 februari 2009 15:20


En liten fundering från veckan betr. kärnkraften.


En känslig och stor fråga är det naturligtvis. Men det jag vänder mig emot är hur ett helt parti vänder kappan efter vinden.

Centern som så kategoriskt varit emot. Så länge frågan funnits.

Många kan då replikera med, man är väl inte sämre än man kan ändra sig?

Det är också riktigt naturligtvis. Men, om detta är en del av Centerns ideologi. Att överge den, är inte bra.

Jag menar att jag som sympatisör, väljare,för ett politiskt parti kanske inte kan hålla med allt i partiprogrammet. Men fundamentet, ideologin får naturligtvis inte rubbas. Därför tror jag Centern har bitit sig i tummen den här gången.


En sak är också klar sossarna kommer inte att få lätt. Partiet är splittrat i denna fråga. Att få ihop valmanskåren och tillsammans med de övriga i den rödgröna alliansen kommer att bli ett konststycke, om de nu lyckas över huvud taget.


Vad är det då som är så svårt med kärnkraften.


Motståndarna menar, dyr el. Transporten av avfallet och avfallet i sig, samt säkerheten.

Sedan menar en del att ta fram ”ny” el. lägges på is, som vindkraftverk.


Själv är jag för kärnkraften och förlitar mig på att både transporten och säkerheten skall förbättras ju längre tiden går och också att flera vindkraftverk byggs.

Av Åke Johnson - 6 februari 2009 16:06


Jag var in i en Fotoaffär i dag. Affären tillhör en större kedja som säljer kameror, datamaskiner, TV apparater osv.

Alla kameror hade de innanför lås och bom i en glasmonter bakom en kunddisk. Jag pratade med killen, expediten, som stod där och såg mer eller mindre frånvarande ut.

Jag berättade om mitt intresse för just den kameran som jag pekade på. Han tog snällt fram den åt mig så jag kunde känna och se på den.

Jag ställde sedan några frågor. Det var då som jag blev en aning häpen. Inte nog med att han såg uttråkad ut, för varje fråga jag ställde var han tvungen att titta på lappen som satt på hyllan där kameran hade stått bakom glaset. Får de ingen produkt kännedom tänkte jag!


Inte en motfråga ställde han. Ingen marknadsföring alls om just den kameran jag hade bett om att få titta på. Bara en uttråkad uppsyn över att jag över huvud taget stod där och möjligen var intresserad av att köpa.

Medans jag stod där, så undrade jag, skall jag trötta ut honom och be att få se på ytterligare en kamera.

Men då såg han så trött och tystlåten ut att jag tackade för mig och bad att få fundera ett tag.


Det pratas i dagarna om att vissa poliser inte passar för sitt jobb. Jag tänker på det som hänt i Malmö.

Men det är nog flera som skulle behöva fundera på sitt yrkesval. Eller så hade killen en dålig dag i fotoaffären.


Av Åke Johnson - 6 februari 2009 14:07



Ute blommar snödropparna och vårgäcken för fullt. Det pratas om snö ena gången och regn andra gången.

I dag har det varit VÅR 5 + grader och solen försöker, men lyckas inte. I dag blommar vårkänslorna, hur det nu är? Men glad, ja det är jag.

Av Åke Johnson - 5 februari 2009 19:53


Nu har det hänt igen.

Den här gången,Centern överger sin ståndpunkt i kärnkraftfrågan.


Om man kan Centerns historia så vet i sjutton vad som har hänt. Är det en kovändning? Eller vill man inte spräcka Alliansen.


Ett parti som kämpat emot kärnkraften i så många år.

Av Åke Johnson - 5 februari 2009 17:00


Varför är vi så ålders och titelfixerade. Skall nu inte förväxlas med titelsjukhet, eller är det kanske det.


Jag vet inte om det är något typiskt Svenskt. Men nog är det väl konstigt om man träffar en person och så börjar man att samtala.

Jag har ingen aning om denna människa. Vi har aldrig setts tidigare. Samtalet pinnar på och vi verkar att ha nöje av vår konversation. Det dröjer inte länge fören han/hon eller jag frågar,

- och vad pysslar du med då.

Vi får svaret och så börjar tanken, undrar vad det är för ålder på den här personen.


Om man läser en vanlig veckotidning, Artikeln handlar om Putte Karlsson (43). Varför i höge farao skall åldern skrivas ut.

Att kändisen så och så har blivit så och så gammal finns det t o m en liten spalt för i Kvällspostens bilaga på Söndagarna.


Är vi så åldersfixerade i detta land. Eller det kanske är så överallt. Då kan man ju fråga sig har åldern betydelse, när storleken nu inte har det :-). Det sistnämnda enl. expertis, alltså inte av mig.

Om jag råkar vara akademiker, eller arbetare, knegare, förändrar det samtalet på något sätt. Ju snabbare jag får reda på vad samtalspartnern sysslar med desto säkrare blir jag i vårt samtal?


Eller ett scenario där samtalet inleds på följande sätt :

- Hej vad roligt att fördriva tiden med dig. Jag heter så och så och är försäljningschef på det och det företaget. Detta har hänt tyvärr, jag har själv upplevt det.

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards