Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 5 februari 2009

Är vi ålders och titelfixerade.

Av Åke Johnson - 5 februari 2009 17:00


Varför är vi så ålders och titelfixerade. Skall nu inte förväxlas med titelsjukhet, eller är det kanske det.


Jag vet inte om det är något typiskt Svenskt. Men nog är det väl konstigt om man träffar en person och så börjar man att samtala.

Jag har ingen aning om denna människa. Vi har aldrig setts tidigare. Samtalet pinnar på och vi verkar att ha nöje av vår konversation. Det dröjer inte länge fören han/hon eller jag frågar,

- och vad pysslar du med då.

Vi får svaret och så börjar tanken, undrar vad det är för ålder på den här personen.


Om man läser en vanlig veckotidning, Artikeln handlar om Putte Karlsson (43). Varför i höge farao skall åldern skrivas ut.

Att kändisen så och så har blivit så och så gammal finns det t o m en liten spalt för i Kvällspostens bilaga på Söndagarna.


Är vi så åldersfixerade i detta land. Eller det kanske är så överallt. Då kan man ju fråga sig har åldern betydelse, när storleken nu inte har det :-). Det sistnämnda enl. expertis, alltså inte av mig.

Om jag råkar vara akademiker, eller arbetare, knegare, förändrar det samtalet på något sätt. Ju snabbare jag får reda på vad samtalspartnern sysslar med desto säkrare blir jag i vårt samtal?


Eller ett scenario där samtalet inleds på följande sätt :

- Hej vad roligt att fördriva tiden med dig. Jag heter så och så och är försäljningschef på det och det företaget. Detta har hänt tyvärr, jag har själv upplevt det.

 
 
Bettan

Bettan

5 februari 2009 17:09

Tänkvärt, jag tror att det kan ha lite med tuppandet att göra, se vem som står högst på rankinglistan, vem som har bäst ansedda jobb.
Men det borde finnas många andra samtalsämnen än dessa:)

http://coolbettan.blogg.se

 
Sanna

Sanna

5 februari 2009 19:34

Jag hade ju en omröstning för kort tid sedan och frågade just om åldern på mina bloggläsare. Det förvånade mig att det var lika många unga som gamla vilet givetvis glacdde mig eftersom man vill ha en bred läskrets trots allt. När det gäller åldern i övrigt är den ointressant tycker jag och har nog tyckt så hela livet eftersom jag coh mannen haft vänner som varit både 20 år yngre resp äldre och det har gått lika bra att umgås för det! Det är ju vad som finns innanför pannbenet som är mest intressant. // Har du kollat något med på kameran? :)

http://sancha

 
Maria

Maria

9 februari 2009 17:17

Mycket intressant inlägg. Jag har märkt en liknande sak. Jag säger att jag läser omvårdnad på vuxenutbildningen och folk frågar mig om jag ska bli sjuksköterska varpå jag svarar: "Nej, bara undersköterska"

vad är det egentligen som är så Bara med det.
En helt annan grej, men ändå en tanke.

http://www.bijeda.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards