Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under februari 2009

Av Åke Johnson - 18 februari 2009 16:11


Hur är det nu?


Ger rubriken nyfikenhet på läsaren eller ej.

Ja, nu får jag se vad det här ger för utslag.


Kan stanna här med skrivandet, men en liten historia kanske ändå skulle passa :


Adjutanten hade överstinnan vid sin sida på kullen. Manskapet till häst skulle bada hästarna nere vid sjön.

Manskapet satt nakna på hästryggarna.

Överstinnan bad adjutanten om kikaren men råka vända den när hon skulle titta.

  • Vad små dom är, sa överstinnan.

  • Beror nog på att det säkerligen är kallt i vattnet i dag, svarade adjutanten.



Av Åke Johnson - 17 februari 2009 19:04


Gammal är bäst.


Så är ett uttryck som jag hört någon gång. Stämmer naturligtvis inte in hela tiden. Men det är något speciellt med gamla vänner, arbetskamrater o s v.


Hörde ett annat uttryck också : ”- i dag träffade jag en arbets”. Alltså kamrat var borttaget, vilket måste betyda, ja just det. Så kan det också vara.


I mitt fall så har jag också massa kamrater, i det socialdemokratiska partiet som jag är verksam i. Här är ordet mer av betydelse av gemenskap, skulle jag tro.


Tidigare under CCCP tiden var hela östblocket byst med kamrater. Men, det var då det.

Undrar föresten viket parti som började med ordet kamrater. Men å andra sidan var det ju människor som bröt sig ur det kommunistiska partiet i början på 1900 talet. Så ordet kamrat kommer nog från, ja ni förstår.

Men som så mycket annat så har ordet kamrat försvunnit inom politiken. Förr avslutades t ex ett brev men, Kamratliga hälsningar. Det var länge sedan jag såg något sådant.


Men gamla vänner, kamrater skall man vara rädd om. De växer inte på träd, precis.


Men man kan ha många vänner på olika nivåer också. Men det kanske jag kommer att skriva om någon annan gång. Det blev långt ändå det här. Men vad gör man inte för en god vän.


Kamratliga hälsningar


Skånepågen.


Av Åke Johnson - 16 februari 2009 16:38


Tänk vad glad man blir när någon eller några tycker lika som jag själv. Det blir som en bekräftelse på att min åsikt är nog inte så tokig i alla fall.

Det omvända kan vara att man känner sig ensam om sin åsikt eller sitt tillstånd (sjukdom). Tankarna böljar inom en. Själen kanske rent av tar lite skada.

-Har jag så fel i den här frågan.

-Är det bara jag som lider av det här o s v.


Jag tror att bekräftelse är oerhört viktig.

Jag tror att det är viktigt att vi får reda på att det är inte bara jag som lider(sjukdom) av det här, vad det än må vara.

Men, jag måste också vara beredd att få mothugg. Jag måste kunna ta en motgång lika lätt som jag tar emot en komplimang.


Många, inklusive mig själv är dålig på att ta emot en komplimang. Varför? Ja det kan man fråga sig.


-Vilken snygg kavaj du har!

-Å, tycker du, den är väl inte så märkvärdig!


I stället för:

-Vilken snygg kavaj du har!

-Tack, kul att du tycker det, för det tycker jag själv, det var därför jag köpte den.


Läste i lokaltidningen i dag ett kåseri.

Kåsören tog upp Alla hjärtans dag. Den dag vi skulle ringa till alla, skicka kort till alla o s v. Just till den dagen.

Han menade att man kan väl höra av sig fast det inte är alla hjärtans dag. Utan mer i vardagen, alltid.

Det var just det jag skrev om i min blogg till Hjärtdagen.

Vad skönt att jag inte var ensam om den åsikten. Jag fick min ståndpunkt bekräftad av kåsören och av bloggvänner. Det är härligt att bli bekräftad.


Liksom utmanande att få mothugg. Utan åsikter ingen diskussion. Men, handen på hjärtat, kan vi ta en motgång? Eller är motsatsen lika. Det är frågan?


Eller blir det som istappen, blir det för varmt så rinner det av en och man bryr sig inte??????

Av Åke Johnson - 15 februari 2009 10:44


över den vittäckta landskapet.

Tänk ändå att få glädjas i det lilla.

Minusgrader, dagsmeja, plusgrader mot väggen i lä.

Tack gode Gud att jag kan uppleva detta.

Det är inte alla förunnat att kunna uppleva.

Det är inte alla förunnat kunna se.

Det är inte alla förunnat att kunna höra.

Det är inte alla förunnat att kunna känna.

Jag är tacksam över att få ta del av livet.

Detta är inte så självklart.

Hoppas att jag fortsättningsvis har förmågan att vara tacksam över det lilla som det stora.

Att solen skall lysa på alla människor och att människan skall ägna en tanke av tacksamhet.

Av Åke Johnson - 14 februari 2009 09:29

Alla hjärtans dag, är nog säkert behjärtansvärt men en egen dag för hjärtat. För utan hjärtat finns vi ju inte.

Nu tror jag inte att denna dag har den betydelsen. Jag vet inte hur den kom till en gång. Men säkert var det någon driven affärsman som hittade på det, eller så är det något från Amerika. Något dera brukar det vara. Men som sagt jag vet inte.


Det är ju trevligt i och för sig, med vissa dagar som uppmärksammas. Men tänk om vi kunde agera som det vore Alla Hjärtans dag varje dag i stället. Inte för jag vet vad man skall göra just den här dagen egentligen. Men skickat kort till våra barn har vi gjort. Men, det gör vi lite då och då ändå.


På något vis så får jag en benägenhet att inte gilla sådana här dagar p g a alla människor som inte har någon hjärtevän (om det firas så) att ringa eller besöka.

Lika så är jag kluven till Mors och Fars dag. Det sitter kvar sedan skolåren i de lägre klasserna. De barn som skulle rita en teckning till mamma eller pappa och som ingen pappa eller mamma hade. Men på den tiden tog läraren ingen hänsyn. Ändå är det inte så förskräckligt länge sedan. Tur att saker och ting förändras till det bättre. För jag vet att så är det inte i dag.


Nåja, Alla hjärtans dag på Er nu alla bloggare. Ung som gammal. Här får Ni en liten blomma för besväret för att Ni tog Er tid att läsa mina rader. Ha en skön Lördagskväll.

Av Åke Johnson - 13 februari 2009 17:39


Tänk vad landskapet blir förändrat när snön kommer. I dag har det varit rekord för den här vintern vad det gäller temperaturen, - 9 grader när jag vaknade. Burr. Men ju längre dagen led så kom solen fram.

Takdropp eller dagsmeja, det är grejer det.


Härligt, äntligen en ny kamera. Det blev en Fujifilm S 2000 HD. Mycket nytt att lära sig, men kul.

Nja, så jätteavancerad är den kanske inte men många nya funktioner för mig är det ändå.


Här kommer några testkort. Håll till godo.

Av Åke Johnson - 11 februari 2009 15:41


Kan vi inte vara vänner?


Det är väl en vanlig fras som man ställer till någon som man har kommit lite på kant med. Eller så bryter man bekantskapen helt. Så brukar det vara, eller hur?

Men det är inte alltid så lätt.


Jag sa det på mitt arbete till några medarbetare som kom, dels från Turkiet, Libanon och Irak. ”Kan Ni inte vara vänner”. De pratade inte med varandra, de bara blängde på varandra,de åt inte vid samma bord o s v.

Jag drog till med att ”hur tror ni det skall bli fred i Mellanöstern och i världen när ni inte kan hålla sams på en arbetsplats i Sverige”.Som svar fick jag, ”det blir aldrig fred”. Motsättningarna är djupa.


När det gäller Palestina – Israel konflikten är det inte så enkelt. Palestina var ett land som befolkades av pelestinier/ araber.

Detta land bestämde makthavarna i världen men FN i spetsen att landet skulle delas. Förhandlingar inleddes efter första världskriget. År 1947 godkände FN delning av Palestina. En del till Araber och en del till Judar.

De flesta känner nog till detta..

Men, det är nog bra att ha denna historik i minnet när man nu ser all vandalisering i och omkring området, samt olika demonstrationer i frågan runt om i världen.


När då Israel blev en egen stat så nöjde de sig tydligen inte med det utan började att ockupera mer mark.

Palestinska medborgare blev mer och mer undanträngda. Tror fan att vrede och ilska frodas.

Så här har det sett ut hela tiden sedan 1948.

Konflikter, krig, ockupationer har avlöst varandra.

Människorna fick hat till varandra dels på plats i Mellanöstern men även runt om i världen. Diplomatiska samtal, överenskommelser, har varit fruktlösa.

Araber och Judar pratar inte med varandra. Jag tror i grunden att de innerst inne inte vill. Hatat hos det Palestinska folket är så djupt sedan generationer tillbaka.

Judarna har fått sitt land (Israel) genom en historisk parlamentarisk ockupation 1947 med FN och värld samfundets goda minne.

Till detta, alla religiösa fraktioner som finns.


PLO, Hamas, försöker nog. Terrorister ? Ja, jag vet inte, kanske?. Men en sak är jag klar över, den som kan skapa fred i detta område gör inte bara Mellanöstern än tjänst, utan hela världen. Om, när, freden kommer, så kommer det att ta flera generationer innan folken frågar varandra :


Kan vi inte vara vänner”.



Av Åke Johnson - 10 februari 2009 15:48


Gårdagen gick bra. Intressanta inlägg i debatten blev det.


Vi fick också en genomgång om Skånsk sjukvård.

Borgarna vill dra ner och oppositionen vill förstärka resurserna. Ja, vi får se hur det i slutänden blir.


Det är nu i lågkonjunkturens tid som ideologin sätts på prov. Spara eller satsa sig ur krisen och inte vara rädd för eventuella skattehöjningar.

Men för borgarna är skattesänkning och privatisering av verksamheter, en ledstjärna.

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards