Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 11 februari 2009

Att vara vänner.

Av Åke Johnson - 11 februari 2009 15:41


Kan vi inte vara vänner?


Det är väl en vanlig fras som man ställer till någon som man har kommit lite på kant med. Eller så bryter man bekantskapen helt. Så brukar det vara, eller hur?

Men det är inte alltid så lätt.


Jag sa det på mitt arbete till några medarbetare som kom, dels från Turkiet, Libanon och Irak. ”Kan Ni inte vara vänner”. De pratade inte med varandra, de bara blängde på varandra,de åt inte vid samma bord o s v.

Jag drog till med att ”hur tror ni det skall bli fred i Mellanöstern och i världen när ni inte kan hålla sams på en arbetsplats i Sverige”.Som svar fick jag, ”det blir aldrig fred”. Motsättningarna är djupa.


När det gäller Palestina – Israel konflikten är det inte så enkelt. Palestina var ett land som befolkades av pelestinier/ araber.

Detta land bestämde makthavarna i världen men FN i spetsen att landet skulle delas. Förhandlingar inleddes efter första världskriget. År 1947 godkände FN delning av Palestina. En del till Araber och en del till Judar.

De flesta känner nog till detta..

Men, det är nog bra att ha denna historik i minnet när man nu ser all vandalisering i och omkring området, samt olika demonstrationer i frågan runt om i världen.


När då Israel blev en egen stat så nöjde de sig tydligen inte med det utan började att ockupera mer mark.

Palestinska medborgare blev mer och mer undanträngda. Tror fan att vrede och ilska frodas.

Så här har det sett ut hela tiden sedan 1948.

Konflikter, krig, ockupationer har avlöst varandra.

Människorna fick hat till varandra dels på plats i Mellanöstern men även runt om i världen. Diplomatiska samtal, överenskommelser, har varit fruktlösa.

Araber och Judar pratar inte med varandra. Jag tror i grunden att de innerst inne inte vill. Hatat hos det Palestinska folket är så djupt sedan generationer tillbaka.

Judarna har fått sitt land (Israel) genom en historisk parlamentarisk ockupation 1947 med FN och värld samfundets goda minne.

Till detta, alla religiösa fraktioner som finns.


PLO, Hamas, försöker nog. Terrorister ? Ja, jag vet inte, kanske?. Men en sak är jag klar över, den som kan skapa fred i detta område gör inte bara Mellanöstern än tjänst, utan hela världen. Om, när, freden kommer, så kommer det att ta flera generationer innan folken frågar varandra :


Kan vi inte vara vänner”.



 
 
Sanna

Sanna

11 februari 2009 17:47

Står upp och applåderar. Du skriver inte bara bra och tänkvärt utan efterlämnar en tanke på alla dessa genom åren så onödiga krig med mänskligt lidande. Mer sådant här! :)

http://sancha

 
Ingen bild

GladaKatarina

12 februari 2009 12:13

Men vi KAN inte ge upp!! Mer diplomati!! Tjatatjatatjata!! Så länge det finns EN palestinier och EN israel som vill leva i fred, så måste vi kämpa för det!

Nu vet vi inte hur valet i Israel utfaller, lät om ett litet mardrömsresultat. Vem skall vara vän med vem i Knesset!? Men omvärlden och inte minst USA vill förhoppningsvis ha fred, och Israel bör ta intryck...

Nya tag!!

 
ÅTWI

ÅTWI

13 februari 2009 00:29

Skriver som jag brukar skriva du är min vän tills du bevisat motsatsen.....Fin sida länkad från Sanna.

http://www,nogg,se/DruttenoJena

 
Magnus

Magnus

19 februari 2009 23:41

Och jag måste bara säga: Mycket bra skrivet!

http://mj.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards