Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 16 februari 2009

Bekräftelse eller tvärt emot?

Av Åke Johnson - 16 februari 2009 16:38


Tänk vad glad man blir när någon eller några tycker lika som jag själv. Det blir som en bekräftelse på att min åsikt är nog inte så tokig i alla fall.

Det omvända kan vara att man känner sig ensam om sin åsikt eller sitt tillstånd (sjukdom). Tankarna böljar inom en. Själen kanske rent av tar lite skada.

-Har jag så fel i den här frågan.

-Är det bara jag som lider av det här o s v.


Jag tror att bekräftelse är oerhört viktig.

Jag tror att det är viktigt att vi får reda på att det är inte bara jag som lider(sjukdom) av det här, vad det än må vara.

Men, jag måste också vara beredd att få mothugg. Jag måste kunna ta en motgång lika lätt som jag tar emot en komplimang.


Många, inklusive mig själv är dålig på att ta emot en komplimang. Varför? Ja det kan man fråga sig.


-Vilken snygg kavaj du har!

-Å, tycker du, den är väl inte så märkvärdig!


I stället för:

-Vilken snygg kavaj du har!

-Tack, kul att du tycker det, för det tycker jag själv, det var därför jag köpte den.


Läste i lokaltidningen i dag ett kåseri.

Kåsören tog upp Alla hjärtans dag. Den dag vi skulle ringa till alla, skicka kort till alla o s v. Just till den dagen.

Han menade att man kan väl höra av sig fast det inte är alla hjärtans dag. Utan mer i vardagen, alltid.

Det var just det jag skrev om i min blogg till Hjärtdagen.

Vad skönt att jag inte var ensam om den åsikten. Jag fick min ståndpunkt bekräftad av kåsören och av bloggvänner. Det är härligt att bli bekräftad.


Liksom utmanande att få mothugg. Utan åsikter ingen diskussion. Men, handen på hjärtat, kan vi ta en motgång? Eller är motsatsen lika. Det är frågan?


Eller blir det som istappen, blir det för varmt så rinner det av en och man bryr sig inte??????

 
 
Sanna

Sanna

16 februari 2009 19:08

Där fick du till det i slutet med både text och bild. Bilden är kanonfin. Bra jobbat och hoppas få se en hel del nya bilder nu.

Att vi inte kan ta till oss något bra är typiskt svenskt - nordiskt detta. Man klarar inte att visa att man blir glad eller att man kanske också vet att man ser bra ut eller har gjort något bra. Jag fattar heller inte poängen och brukar tacka vid komplimanger och visst blir man väl glad oavsett vem som kommenterar och vad. Antagligen ska det fjäskas lite mer för att vi ska dra på smilbanden...hihi!

Att ta kritik på rätt sätt har också många svårt för. Synd för man menar ju inte illa med allt där heller.

Lite svar till dig!
Jag är självlärd (målar/drejar/betongjobb) och har egentligen bara kursat i kroki på -70 talet. Det var skoj!

Tack för alla rara och trevliga blogginlägg. Du är en glädjespridare *ler*

http://sancha.bloggagratis.se

 
Magnus

Magnus

16 februari 2009 20:14

Instämmer med Sanna: Bilden är ju jättefin.

http://mj.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

17 februari 2009 10:22


Helt underbar bild! Tycker om när man går in mer detaljerat, mer känsla då! Perfekt! Ser ut som ingången/utgången till en magisk isgrotta! :-)

Visst har vi svenskar/nordbor svårt med beröm och kritik. Konflikträdslan sitter djupt hos många. Sedan skadar det ju inte om man inte ALLTID tar sig själv på allt för stort allvar heller.

Den ultimata kombinationen är väl diplomati och ärlighet i skön förening.

Allt väl annars? :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards