Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 17 februari 2009

Kamrater.

Av Åke Johnson - 17 februari 2009 19:04


Gammal är bäst.


Så är ett uttryck som jag hört någon gång. Stämmer naturligtvis inte in hela tiden. Men det är något speciellt med gamla vänner, arbetskamrater o s v.


Hörde ett annat uttryck också : ”- i dag träffade jag en arbets”. Alltså kamrat var borttaget, vilket måste betyda, ja just det. Så kan det också vara.


I mitt fall så har jag också massa kamrater, i det socialdemokratiska partiet som jag är verksam i. Här är ordet mer av betydelse av gemenskap, skulle jag tro.


Tidigare under CCCP tiden var hela östblocket byst med kamrater. Men, det var då det.

Undrar föresten viket parti som började med ordet kamrater. Men å andra sidan var det ju människor som bröt sig ur det kommunistiska partiet i början på 1900 talet. Så ordet kamrat kommer nog från, ja ni förstår.

Men som så mycket annat så har ordet kamrat försvunnit inom politiken. Förr avslutades t ex ett brev men, Kamratliga hälsningar. Det var länge sedan jag såg något sådant.


Men gamla vänner, kamrater skall man vara rädd om. De växer inte på träd, precis.


Men man kan ha många vänner på olika nivåer också. Men det kanske jag kommer att skriva om någon annan gång. Det blev långt ändå det här. Men vad gör man inte för en god vän.


Kamratliga hälsningar


Skånepågen.


 
 
Sanna

Sanna

17 februari 2009 19:35

För mig är nog inte ordet kamrat så väl använt utan här sa man nog mer kompis. Fast för mig är det skillnad på kamrat och kompis och då sistnämnda kändes med som vän när man var mindre. På tal om ord, de svenska så håller de snart på att försvinna av den yngree generatonen. Så mycket förkortningar och omändringar som det görs idag är sorgligt. Dessutom klarar jag snart inte att läsa ett sms från en yngre person. Det är ett nytt språk helt enkelt. Ha det gott och här har det dåliga humöret runnit av mig. Ibland är vissa dagar bara så dåliga tyvärr. Tur att de är få!

http://sancha.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

18 februari 2009 12:43


Kamrat är ett fint ord! (S) kunde gott försöka "återta" det och göra det positivt igen, så som HBT gjort med bög, lesbisk, transa etc. Solidaritet är ett annat fint ord som de kunde blåsa liv i, tycker jag.
;-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

18 februari 2009 15:52

Svar!
-Det är väl inte fy skam det heller :)

http://sancha

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards