Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 14 november 2008

Lite EU och lite generation.

Av Åke Johnson - 14 november 2008 10:15


Jag kollade på programmet Debatt i går kväll.

Jag tittar på det om jag inte har något annat för mig. Programformen är säkert bra om deltagarna inte pratade i munnen på varandra.

Gårdagen ämnen var EUs nya fördrag och vad får man egentligen skämta om. Så uppfattade jag det sista ämnet i varje fall.


EU fördraget.

Ja, vad ska man säga. Jag tror faktiskt merparten av Svenska folket inte är så intresserade. Att sedan våra folkvalda, de som skall rösta, inte är så insatta i frågan, är ju minst sagt beklämmande.

Jag håller med en debattör som sa i går kväll att varje val i EU tolkas som för eller emot EU.

Vilket är helt fel.

Det skall röstas om sakfrågan, inget annat.

Men jag står fast i min tro att vi Svenskar inte känner något samröre med övriga Europa. Vi lever kvar i vår lilla ankdamm här uppe i norden.

Vi känner ingen gemenskap med andra länders befolkning. För många är nog en Fransman, Italienare och Portugis som exempel, fortfarande utlänningar som vi inte har så mycket gemensamt med.

Att det är så tror jag beror på att vi sluppit krig och elände i hundratals år. Kan naturligtvis bero på andra orsaker också.

Men, Sverige är med i EU och nu måste vi agera därefter.


Sedan pratades det om satir, humor, mobbning o s v i media.


Det framkom att ”dagens” humor vände sig till den yngre generationen.

Men så har det väl alltid varit. Eller har jag missat något.

Den äldre generationen tycker att vissa bloggar är stötande och är rent av har ingredienser av mobbning.

Den som högljutt klagar har glömt sin egen ungdom, tycker jag.

Att tekniken har förändrats med åren så ALLA kan ta del av skämten, det kan väl inte den yngre generationen rå för.


Jag vill påstå att allt har att göra med generationer och generationsmotsättningar har alltid funnits.


Det är bara att gilla läget och sålla.


 
 
Sanna

Sanna

14 november 2008 11:35

Oj det var mycket du tar upp och min hjärna är så trög innan kaffet nu också. Vad gäller EU tror jag som dig också och man hör många säga; -när får vi i Sverige hjälp då. Vi hjälper ex. Spanien att bygga vägar men när behöver och får Sverige hjälp. Jag tror det svider mycket att vi lägger så pass mycket pengar på EU, det är nog där den stora frågan till allt ligger. När det gäller humor så tror jag att det var skillnad förr och nu. Då fanns inte internet och hur många ex skickade elaka brev till varandra eller sprang hem till folk och skrek gojja i brevinkastet? Så det här är ju utvecklingens fel och tyvärr inte så helt OK heller. Skillnaden mellan ironi och elakheter ligger nära ibland. Önskar dig också en härligt fredag - helg nu och hoppas vi inte kommer att regna bort.

http://sacha

 
GladaKatarina

GladaKatarina

14 november 2008 16:45

Du har rätt: vi är sorgligt utanför ur kulturellt hänseende. Men å andra sidan kommer det nu rapporter om att ekonomierna knutna till euron har fått det svårare än de länder som står utanför. Plus och minus med allt!

Och humor: Ja, jag fattar ärligt talat inte vad de skrattar åt! Hade de varit dagisbarn, så... 8-/

http://gladakatarina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards