Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 16 november 2008

Av Åke Johnson - 16 november 2008 12:10


Vi har ganska många vänner och bekanta spridda över Sverige, vad är skillnaden egentligen på just vänner och bekanta, slog det mig helt plötsligt. Återkommer längre ned i texten.

Det är en skara människor i olika åldrar, olika politiska åsikter, olika yrken, olika utbildningar o s v.


Nåväl, vi hade en middag i går för några av dessa. Som alltid har vi en trevlig samvaro tillsammans. Samtalsämnena ger sig själv på något sett.

Eftersom åldrarna är skiftande så kan jag märka, det jag brukar skriva om i bloggen, att den speciella frågan är, ålderrelaterad. Jag noterade det också i går kväll.


Vad var det då som var på tapeten i går.


Presidentvalet i USA.

Äktenskap för samkönade.

Finanskrisen och dess följder.

Mona Sahlin kontra Fredrik Reinfeldt.

Sjukvården och åldringsvården.

Om det finns ett liv efter detta.

Mm mm mm.


Låter ämnena tråkiga. Jag kan garantera att vi inte hade tråkigt.


De som är lite äldre i församlingen var emot i sina åsikter medan de yngre var för.

De var emot den nya presidenten, (kan bero på att de är höger).

Äktenskap mellan samkönade, behöver jag nog inte skriva om.

Sahlin tycker dom inte.

Sjukvården, mer privatiseringar.

Om livet efter detta fick jag tyvärr inget bra svar på. Konstigt, tyckte jag. Men ämnet finns det inget egentligt svar på förståss.

Vissa människor tycker fortfarande att kvinnorna skall vara hemma och sköta hemmet och barnen.


Ibland undrar jag hur människor tänker. Vi lever ju ändå år 2008 snart 9.


Pratar jag nu skit om mina vänner. Nä tvärt emot. Det är bara för mig att konstatera att vi människor är olika och har olika åsikter om allt. Precis allt.

Men det är det som gör en kväll så berikande med flera olika åsikter. Jag gillar diskussioner och debatter och älskar att delta.

Man måste naturligtvis respektera vännens åsikt och älska honom/henne ändå och inse att jag inte sympatiserar med deras åsikt. Punkt.

Att bli förbannad bannlyses i en debatt eller en trevlig kväll i vänners lag.


För övrigt menar jag att vänner står närmare mig själv en vad en bekant gör.




Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards