Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 12 november 2008

Av Åke Johnson - 12 november 2008 15:51


Jag har en ny omröstning på gång.


Den tidigare som handlade om jul och nyår så blev det en förkrossande vinst för Er som längtar till storhelgerna.


Av Åke Johnson - 12 november 2008 15:31



Vi var hos veterinären för någon dag sedan.

Det slog mig då att en veterinärmottagning är som viken läkarmottagning som helst. Skillnaden är naturligtvis att patienten är ett djur.

Mottagning / reception för anmälan.

Väntrum för patienten.

Undersökningsrum.

Operationsrum o s v.


Skillnaden är att här på djurkliniken kostar det skjortan. Tur att vi bara har en jycke.




Av Åke Johnson - 12 november 2008 10:34


  Fick en fråga från en bloggkompis om Mårtens afton.


På den frågan borde nog en infödd Skåning svara. Men som inflyttad sådan så vet jag trotts allt lite om det ändå.


Mårtens afton, Mårten gås är en gammal historia. Det hela bottnar i en historia om en präst som inte ville bli biskop och gömde sig i ett gåshus.

Karl blev till råga på allt helgonförklarad.


Händelsen utspelade sig 40 dagar före jul och man smörjde kråset med gåskött innan fastan, som varade fram till jul. Därav Mårtens afton.

Detta firades i hela Sverige tidigare men numera tror jag att traditionen lever kvar starkast här i Skåne.


I dag är det vanligt att man äter gås eller möjligen anka just på Mårtengås och inte att förglömma svartsoppan som många tycker är en delikatess.

Svartsoppa är som blodpudding men i lös form :-). Gillar man blodpudding så kanske man gillar soppan.


Vad tycker då jag ? jo tack ! Båda sakerna intages med största välbehag. Men det blir sällan som jag äter det. I år har det inte blivit av. Tyvärr.


Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards