Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 6 november 2008

Kristdemokraterna och äktenskapet. Del III

Av Åke Johnson - 6 november 2008 18:46


  Fick, enligt mitt tycke, en intressant kommentar om homosexualitet.


Här kommer ett litet utdrag :


Först skulle vi acceptera homosexualiteten och sedan giftermålen och nu adoptionerna av barn. Det räcker inte med att man accepterar läggningen.


Det ligger mycket i dessa meningar tycker jag.


Det hela bottnar i naturligtvis, att de homosexuella vill ha samma rättigheter som hetrosexuella människor. Ingen skall behöva känna sig utanför. Alla människor skall behandlas lika oavsett sexuell läggning och accepteras för vad de står för.


Kan det vara så att vi som är lite äldre och har en annan bakgrund har svårare att acceptera avvikelser. Man kanske rent av kan gem föra det med Amerikanarna och de svarta i USA. Det har tagit många årtionden för en förändring som vi bland annat såg i går.


Jag har tyvärr ett problem med de homosexuella. Varför måste det basuneras ut så förbaskat. Är man nu bög eller flata, räcker det inte att vara det, måste det berättas om det, som om det vore något alldeles märkvärdigt.

För att inte tala om alla dessa festivaler.


Homosexualitet har ju funnits så länge det vandrat människor på jorden. I Rommarrikrt lär det ha varit mer en regel en undantag.


Vår kultur på området ser väl inte så munter ut. Homosexuella förbjöds i samhället. De gömdes undan. Kyrkan menar att det är synd, o s v.

Tur är väl att en massa fördomar är borta. Men mycket kanske skulle göras mer.


(Jag förstår kd i sin åsikt, de som mer eller mindre har Bibeln som lagbok).


Jag menar, låt människorna vara som de är. De kan ju inte rå för hur de är skapta.


Att adoptera barn har jag svårare för. Men det lär jag mig också, kanske?

 
 
mj

mj

6 november 2008 20:15

Du är otydlig och jag förstår varför. Du är rädd för reaktioner om du skriver för mycket. Du tycker KD ska stå för sin sak...kanske bör du då göra det också(?)
Basuneras ut...? När du gifte dig med din kvinna, gjorde du då det i smyg. Viskade det till vänner och bekanta...Varför ska inte en bög eller flata (som du skriver) få glädjas och vara lika stolt som jag gissar att du var.

När det gäller KD och bibeln...vilka delar av bibeln ska vi välja att leva efter...är det inte en synd att skiljas? Hur högt i rang står kvinnan i bibeln, hur är det med jämnstäldheten.

Att tala om ålder och generationer...det kan säkert ligga något i det, men det kan aldrig vara ett försvar.

En sista liten tanke på vägen: Nästa gång du är ute och vandrar med din fru...måste du verkligen hålla hennes hand, måste du verkligen ge henne den där kyssen. Varför måste ni BASUNERA ut det?
:)

http://mj.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

6 november 2008 20:42

Jag ser att du fått kommentar från en "person" som tror sig kunna bestämma vad både du och jag ska tycka varför jag inte kommenterar denna fråga något mera. Det är ju oftast så att de som skriver "skit" också inte vet så mycket om världen. // Ha det gott!

http://sancha

 
mj

mj

6 november 2008 20:54

Ja, på ett sätt har du rätt. Denna "Person" tror sig inte kunna bestämma vad någon ska tycka (så där har du fel) Men denna person har också otroligt svårt att acceptera att andra människor tycker att vissa ska behandlas olika pga sexuell läggning.
Sen är det upp till dig att tycka att jag skriver skit. Tänk vad lätt allt skulle vara om alla tyckte lika.

http://mj.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

6 november 2008 21:18

Hamnade nyligen i blåsväder i bekantskapskretsen för en liknande diskussion. Det blev ett inlägg:

http://gladakatarina.bloggagratis.se/2008/11/06/1087167-att-ha-asikter/

Jag är inte orolig för de mothugg Åke får. Han är nog van och uppskattar det en hel del. ;-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Carl

6 november 2008 21:32

Ja, fy tusan. Jag håller med dig Åke. De där bögarna kan väl hålla det för sig själva om de nu har den där smittan.
Har förstått att du är Sosse, ska minsann överväga att rösta på dem nästa gång!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards