Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 16 maj 2011

Finns det skillnader mellan Sverige och UK.

Av Åke Johnson - 16 maj 2011 14:34

När jag kommer till ett nytt land så är det ändå kul att kolla på skillnaderna på det landet man besöker och hemlandet. Det kan vara en så trivial sak som toaletter men även bilar, byggnader naturligtvis, hur husen är byggda o s v.


För det första. Mycket nya bilar rullar omkring i England/Skottland. Jag har aldrig sett så mycket Vauxhallbilar på en gång. Finns en förklaring, återkommer om det.

Toalettstandarden var helt annorlunda än vår. Det var inte självklart att varmvattnet var till vänster, som vi är vana vid. Det kunde variera från hus till hus. Husen hade en kvalitet som var betydligt sämre än våra. Alla hus hade många skorstenspipor, även nyare hus, finns en förklaring till det också. Alla avloppsrör låg utanpå husen. Charmigt var det allt på de flesta ställena.

Den karakteristiska Londontaxin fanns överallt i hela landet. Bekväma och bra.


Men det är väl ändå skillnaderna som gör resan extra upplevelserik. Och den ständiga frågan i Skottland, ”vad har han under kilten”.

 

     

  


   

Toa med ryggstöd             Vauxhall


      

 
 
marianne

marianne

16 maj 2011 17:29

Kristihimmelsfärdshelgen blir det Landskrona o Danmark.
Blir den en husbil iår?

http://mapes.bloggagratis.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

16 maj 2011 19:24

Och så är det ju vänstertrafik i England också, precis som i bl.a Nya Zeeland, som är som ett litet England på södra halvklotet. Christchurch lär visst vara den mest engelska staden utanför England. Det ligger ju hiskeligt långt bort men naturen är så vacker. Dunedin(som ligger på sydön) betyder visst "Det nya Edinburgh" och en lokal guide talade med en skotsk och inte helt lättförståelig dialekt. Jag skulle verkligen vilja tillbaka till England också, har bara varit i de södra delarna, t.ec Somerset och vidare till Wales. Idag har jag fått svar från en ny brevvän i England, i Leicester.

http://fkaj

 
Ingen bild

Titti

16 maj 2011 22:57

Jomenvisst, du har så rätt! Det är skillnaderna som gör hela upplevelsen så exotisk på något vis.
Ser fram emot fortsättningen på resebrevet!

 
Sanna

Sanna

18 maj 2011 15:20

Ett par funderingar får man ju alltid som;
-har de kalsonger under kilten och
-gör ni inbrott i bilen (låst er ute? hihi

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
pruttisen

pruttisen

15 maj 2013 18:58

är det tillåtet att ha sex

http://tja

 
Ingen bild

annamarie

15 maj 2013 18:59

vad har england för natur

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards