Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 2 november 2008

Eld och vatten

Av Åke Johnson - 2 november 2008 09:37

Många människor inklusive mig själv är fascinerad av eld och vatten.

( skall nu inte blandas ihop med pyromani)


Österlen lyser, är ett exempel på när elden, ljuset i form av olika installationer eller enbart en enkel marschall lyser upp höstmörkret.

Byarna på Österlen lyses upp av invånarnas egna ljus. Ljusinstallationer mot husväggar, mot träd o s v. Framför entréer till hus och gårdar ställer folk ut ljuspunkter som ger ett effektfullt intryck.


I vår by så sattes det ut marschaller efter en nedlagd banvall. Cirka 500 ljuspunkter. En imponerande syn. En mycket trevlig tradition det här med Österlen lyser.


Ett initiativ som engagerar människor.


Tänk också när det är dax för valborgsmässobålen, en vacker syn med alla eldar. Men också vid denna tidpunkt att hälsa våren. Inte utan att man längtar dit.


Vatten då?

Tänk alla barn som leker och har lekt med vatten. Vilken lycka.

Numera leker jag nog inte så mycket med vatten men njuter desto mer av det. Tänk att sitta på en sandstrand eller klippa mot havet och se ut över ett lugnt eller stormande hav. Vilket skådespel och det är alldeles gratis.

Att följa ett fågelsträck som flyger straxt över vattenytan. Båten som kommer sakta mot land med nyfångad fisk. I den stunden blir det lilla ganska stort.


Eller sitta vid en insjö någonstans och bara njuta av lugnet och se på vattenspegeln. Höra fågelsång och kanske någon fisk slår i vattnet så att spegeln krusar sig. Det är väl det som kallas livskvalitet. Eller hur?


Just nu är träden fullsmockade med ljus på gator och torg. Tänds nu den här helgen för att sedan lysa åter till adventstid.

Den här årstidens charm är just det tända ljuset, tycker jag. Men längtar ändå till ljuset från solen och den kommande våren.



 
 
Sanna

Sanna

2 november 2008 12:23

Åh vad du skriver vackert och levande denna gång. Imponerad. Nu förstår jag vad du menade med "ljus" och vatten. Håller med dig om att mycket är gratis som bara är att sätta sig och njuta av. Fast alla bor ju förstås inte på en sådan vacker plats som dig. Älskar havet och kanske därför jag dras mycket dit under semestrar osv. Du kan vara lycklig du! Trevlig söndag och ajg ska nu försöka komma ihåg TV imorgon och din serie. :)

http://Sanna

 
GladaKatarina

GladaKatarina

4 november 2008 12:06

Jag kan bara hålla med: mycket väl och vackert skrivet! :-) Tack!

http://gladakatarina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards