Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 22 november 2013

Å det är om Hedenhös detta inlägg ska handla om.

Av Åke Johnson - 22 november 2013 10:08

Jag är född på 40 talet. Barna Hedenhös var en av böckerna som låg på önskelistan för att läsa och ha i bokhyllan i pojkrummet.

Nåja, pojkrum och pojkrum, i min barndom var vi trångbodda. Eget rum hade jag inte, men en del av ett rum, är nog mera rätt att säga.

När det var dax att flytta hemifrån så hade mina föräldrar fått det bättre, så de sista åren i föräldrahemmet hade jag eget rum. Men då var inte Hedenhös på tapeten heller. Å det är om Hedenhös detta inlägg ska handla om.

 

Som sagt, Hedenhös lästes och älskades, t o m boken om Amerika. Vi kallade indianerna för rödskinn, inget märkvärdigt i det.

Att Onkel Tom, en annan bok som lästes, var en svart människa var heller inget som jag och mina kompisar reflekterade över. Vi bara led med Tom och hans familj. Hur kunde man behandla människor på det viset, var en kommentar som jag minns.


Nu är Barna Hedenhös adventskalender i TV. Boken om Amerika är indragen från förlaget p g a rasistiska element. Varför, frågar jag mig?


Jag har min åsikt klar. Inte blir man rasist för att man läser en barnbok. I så fall så skulle jag vara rasist som upplevt 50 och 60 talet, då man i dagligt tal sa både neger, rödskinn, svartting, zigenare o s v.

Jag tror man fokuserar på fel saker i debatten om rasism och andra element om främlingsfientlighet.

Men det kanske är så att vi Svenskar har en skev nutidshistoria då vissa partier har en tung ryggsäck att bära i denna fråga.


Jag är ett levande exempel på mitt påstående, trotts att jag läst Hedenhös, så är jag för att alla människor har ett lika stort värde oberoende hudfärg och religion.


För övrigt är vinterhjulen på bilen nu, så nu kan snön komma. Men jag är tacksam över denna höst och vinter som är helt i min smak.


  




 
 
Sanna

Sanna

22 november 2013 11:11

Tyvärr säger jag både neg... och zigenare fortfarande och tar folk illa upp är det inte mitt fel. Har man levt i många år med vissa ord är det svårt att byta ut dem. Säger även neg..bollar och skäms inte över det heller.
Näe rasim är något helt annat tycker jag för oavsett man är vit el har annan hudfärg är det könsorden jag reagerar mest på som är vanligt brukstal inte bara bland de unga numera. Det tycker är värre faktiskt.

Här har det regnat en hel del men idag är det uppehåll. Annars gillar jag just inte regn av alla väder men lägger till snöstorm bara ifall att...man vet ju inte hur denna vinter kommer att bli.

Trevlig helg pågen!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

22 november 2013 21:49

Ja så sant så sant, & fanns det något godare när man var barn än Negerbollar! numer får man bara säga Chokladboll & gud nåde den som säger något annat.... själv tycker jag det är konstigt, för dom är ju så goda & inte är det ett skälsord på något vis!
Detsamma som du skriver om andra saker...

Vi har vinterdäcken på, men jag tror att södra Sverige har fått mer snö än oss hi hi ;)

Fin helg /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards