Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 13 november 2013

Av Åke Johnson - 13 november 2013 09:59

Hur är jag som person?

Vad har jag för egenskaper i styrelsen?

Hur kan min personlighet, med mitt sätt att vara, tillföra bra beslut i styrelsen?

Några av de frågor som ställdes till oss deltagare som var på utbildning i går.


En personlig test fick vi genomföra när vi hade två timmar kvar av dagens genomgång. En liknande test har jag gjort tidigare i livet, då för arbetslivet.

Märkligt att resultatet blev i stort sätt det samma trotts en skillnad i tid av ca 25 år. Det betyder, åtminstone vad det gäller mig, så förändras inte ”mina egenskaper” nämnvärt över tid. En märklig tanke tycker jag ändå. Tiden, händelser i livet, arbeten, o s v har inte förändrat mig i sättet att vara, tänka, utföra o s v.


Vi var tio deltagare på utbildningen. Vi var tre stycken som hamnade i samma kategori som jag.

Följande utslag kunde resultatet bli:


Aktiv

Reflekterande

Teoretisk

Pragmatisk


Jag hamnade högst i kategorin Reflekterande och på andra plats Teoretisk. Exakt samma som för 25 år sedan.


Här är några egenskaper som ligger under dessa begrepp :


Att tänka innan de handlar

Noggrann förberedelse

Samla information och utvärdera

Att se hela sammanhanget

Struktur, klara mål

Logisk presentation av idéer.

Mm mm.


En sådan här test är både kul och lärorik att göra. Dels får man reda på vem man är och dels så kan man tänka sig hur andra människor möjligen kan se på mig. Men också varför, kanske, andra tycker både si och så.


I dag skiner solen, bäst att ta vara på dagen efter flera regniga dagar. Men hösten är mild och bra, tycker i alla fall jag.

  




Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards