Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under december 2009

Av Åke Johnson - 18 december 2009 15:25

Äntligen Fredag, å vilken Fredag sen. Snöoväder så långt ögat når.


Vi har ju något här som heter Österlen Lyser. Har skrivit om det tidigare.

Nu har jag döpt om frasen till Österlen Fryser. Kallt och snöoväder. Tur att jag hittade snöskyffeln.

Där stod han bakom bråte och inte sa nått. Undrar vem som ställt den där :-). Ingen nämnd.

Av Åke Johnson - 17 december 2009 20:30

Tack alla Ni som röstat. Jag kommer att låta den vara kvar minst till årets slut.

Ni som inte röstat, gör det. Tack på förhand.


Jag kan konstatera att många som deltagit hittills, är för det blå blocket.


De opinionsundersökningar som gjorts den senaste tiden visar dock på motsatsen. Enligt dessa skulle det röda blocket nu vara i majoritet. Men det är ganska långt till valdagen ännu. Mycket kan hända.


För övrigt måste jag ge Fredrik Reinfeldt en eloge. EU människorna har lovprisat honom för sitt ordförandeskap under de här 6 månaderna som Sverige har varit ordförandeland. Jag kan inte annat än att hålla med.

Jag kan naturligtvis inte bedöma det här mer än på lekmannanivå och det jag sett via TV. Men mannen uppträder som en statsman. Det måste jag ändå kunna tillstå så socialdemokrat jag är.

Jag kan säga det här i min blogg, men i partiloken skulle jag knappt våga. Skulle jag våga och självklart gör jag det ibland, så skulle jag få mothugg. Man svär inte i kyrkan, som bekant.


Nä, någon gråsosse av gammal modell är jag inte och kommer aldrig att bli. Jag är för öppen och nyfiken för det.

Jag har inte politiken, budskapet, som någon religion. Gråsossar finns kvar, ganska många också och det kanske är tur för partiet.

Men jag tycker ändå att man måste kunna tillstå om motståndarna gör något bra eller om en person gör något som tilltalar. För den skull behöver jag inte hålla med i sak eller överge mitt ideal.

Av Åke Johnson - 17 december 2009 18:07

Detta jippo är i full gång och går mot sitt slut.

All denna uppståndelse med demonstrationer, folk som blir fasttagna av Dansk polis. Kravaller och förstörelse.

Kommer man till något beslut i frågan om vår jord ?


Vissa pratar om jordens undergång. Vissa menar att detta är en normal cykel i vårt system med smältande isberg, översvämningar o s v.

Vad ska man tro på?

Är det som med religionen, det är bara att välja?

Ja, jag vet inte. Men om det vore sånt allvar med klimatet som merparten av expertisen säger, varför tar vi inte det till oss på riktigt allvar.


Är vi beredda på en markant förändring av vårt leverne ? Eller tycker vi bara att andra skall göra det.


Ta vindkraften. Alla menar att det är en ren energikälla. Men ingen vill bo vid ett vindkraftverk. Om vi inte har något annat val ?

Vindkraftverk eller gå under om 100 år eller något ditåt.

Det är här jag tror problemet ligger, just det 100 år eller mer. Men då lever inte vi som bor här nu.

Jag säger inte att alla tänker så, men kanske för många.


Vad tror Du ?


Av Åke Johnson - 17 december 2009 16:35

Den står inte där den brukar. Typiskt, börja att leta efter snöspaden nu när man skall ha den nu direkt.

Ett rejält snöväder blev det under natten. Enligt lokaltidningen, med flera trafikproblem som följd och pågatåg som blev försenade.

Jaha, då fick vi också vår beskärda del ev den första snön för den här vintern. Onekligen blir landskapet ljusare.


Vovven klev ut i dag på morgonen till en helt ny värld. Förundrad nosade han och liksom för några sekunder verkade han undrande, ”vad är det här nu då”.

Den vanliga stenen med grästuvan, där han alltid lyfter på benet första gången för, på vår morgonrastning, var helt plötsligt inte intressant.

Men bara efter några minuter så verkade allt som vanligt förutom att man kan ju faktiskt rulla sig i det vita och ha ganska kul med snön.

Efter morgonpromenaden med lek och stoj med hundkompisarna så såg vovven ut som en lite större snöboll med lite svarta inlägg.

Snöskockor hade fastnat runt tassarna och lite här och var. Men fenomenet känns igen, jag har ju haft spaniel förut.

Av Åke Johnson - 16 december 2009 17:13

I går kväll hände något märkligt. Jag har i alla fall aldrig upplevt något liknande.

Vovven och jag var på vår vanliga lilla rastningsrunda då jag hörde ett märkligt ljud från himmelen.

Det kraxade av bara sjutton, men det var inte det som upptog min uppmärksamhet. Kraxandet hörs ju lite då och då från kajor och andra kråkfåglar. Nä det var det vinande ljudet. Ett högt vinande ljud.

När jag tittade upp mot skyn så såg jag och andra i min närhet en enorm skara med fåglar, tusentals var dom. Troligtvis kajor.

Hela himlen var täckt av bara fåglar. Med ens tänkte jag på Alfred Hitchcocks film Fåglarna. När några, så där uppskattningsvis, ca 2-300 fåglar satte sig på hustaken och tittade ned på oss som gick längs gatan så såg det faktiskt hotfullt ut.

Uppe i skyn kretsade kanske 5 till 10 gånger flera fåglar än de som satt på hustaken, kanske ändå fler än så.

Min teori var nog den att de sökte någon stans där de kunde få sovplats för natten. Men så många, det har jag aldrig varit med om tidigare.


Senare fick vi också vår del av snövädret.

Av Åke Johnson - 15 december 2009 16:24

Jag såg filmen Solstorm på TV4 i Söndags.

Jag har sett filmen på bio tidigare, så jag tittade lite bara som tidsfyllnad. Men så är det med mig, om det är ett ämne som intresserar mig, så engagerar det också, även om jag sett filmen tidigare.

Filmen är ju bra. Kan det vara så här? Finns denna fanatiska inställning hos människor som filmen beskriver.

Jo, jag är övertygad om det. Knutby är väl ett exempel. Hur kan människor bli såna fanatiker.

Någon form av lång hjärntvätt, ligger väl till grund. Fanatism förekommer säkert i många sammanhang, ta bara inom politiken.

Politiken hos vissa har man i stället för religion.

Jag tror att kan man inte hålla isär dessa två, det är då det blir en fara.

Av Åke Johnson - 14 december 2009 08:32

I går var det Lucia firande både framför TV,n och i kyrkan. Att vara på plats i verkligheten är väl kanske att föredra.

Tänk vad många timmar körerna har övat inför det här konserten. Duktiga var dom och stämningsfullt är det.


Så har vi Lucia avklarat och tredje advent. Snart blir det dans kring granen. Bara lite mer än en vecka dit.

Den här tiden är ändå något speciellt. Julgranar, belysningar av alla de slag. marschaller, förväntningar o s v.

Julen skall firas på annan ort den här julen. Det betyder att vår plastgran får ligga där den ligger. Den får semester den här julen. Första julen utan julgran i vårt hus. Känns en aning konstigt. Men ska vi inte vara hemma så........ , varför ska den stå ensam hemma för. Ja, barrar gör den inte förvisso, men än då. Jag tror, att är vi inte hemma, så skulle den vara ganska ensam och känna sig övergiven. Bäst som sker, den får ledigt.

Av Åke Johnson - 13 december 2009 09:55

Nog har jag hört talas om det nu några år tillbaka. Men hur vet man det ? Finns det någon jury som sitter och fördelar ut sådana utmärkelser. Eller hur går det till ? Borde vara några från handeln som styr.


Såg att årets julklapp var en spikmatta. Nu ska jag inte skriva något just om spikmattor. Men jag undrar om man nu skulle ge bort en spikmatta i julklapp i stället för en ......... , ja jag undrar bara.


Kriteriet för årets julklapp är tydligen inte en prisvariant. Är det någon som vet hur det här med årets julklapp funkar.

 Så mycket kan jag säga, någon årets julklapp har jag inte köpt ännu och om jag gör det, vem ska jag då ge den till ?

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards