Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2010

Stockholm en föränderlig stad.

Av Åke Johnson - 19 oktober 2010 17:14

 


Nu är vi hemma igen.

Hemresan i går gick som smort, skulle man kunna säga. Trafiken var så där lagom förutom i början. Kö från Kista till påfarten till Essingeleden, men hade jag väntat mig annat ? Nä, det var sig likt, skulle man kunna säga. Så såg det ut förut när jag bodde i ”smeten” och varför skulle det ha ändrat på sig nu de senaste 5 åren som vi bott på Österlen.


Men stan förändras, men så har det väl alltid gjort. Men man ser det med andra ögon när man inte ser det varje dag.

Det var två viktiga saker vi skulle göra vid just det här besöket i ”stan”. Frun var upptagen nästan hela Fredagen med sitt uppdrag. Den grejen skulle vara ute i Haninge.

Hugo och jag fortsatte då till Nynäshamn. Jag kan inte riktigt komma ihåg när jag var där senast. Jag parkerade bilen och så gick vi en rejäl promenad Hugo och jag. En vacker och fin plats är det när jag nu tog mig tid att bara strosa omkring. Annars så har Nynäshamn bara varit en hamn, för mig, där man tar sig till Gotland.


Från Haninge gjorde vi en rejäl runda i Sthlm. Måste skriva åter igen, har skrivit om det förut, Sthlm är vackert. Väl värt namnet Nordens Venedig.

Gator, vägar ändras om. Kom in i fel fil vid Haga södra, följden blev att vi hamnade vid Klarabergsleden när vi egentligen skulle till Sollentuna. Vid tillfället var det rusningstrafik och filbyte var bara inte att tänka på.

Men väl framme vid Centralbron kom jag, som tur var, i rätt fil och kunde komma upp på Flemminggatan och till slut Fridhemsplan. Vasastan, mammas gata, för mig.


Numer kostar det också, inte bara tid utan också pengar om man råkar köra fel. Jag menar naturligtvis trängselavgiften. Tjugo kronor in tjugo kronor ut. Kör man flera ggr, ja då är det bara att plussa på. Ibland kostar sightseeing dubbelt när man inte ser upp ordentligt vilken fil man tar.


      

          ////








 
 
Sanna

Sanna

20 oktober 2010 12:49

Ja de har vett att ta betalt och tycker att det skulle räcka med en avgift per dag att åka ut och in.
Förstår att du får många minnen av Sthl om du bott där. Själv bodde jag en kortb period i mitt liv i Tumba som vara rena landet på den tiden och hade bara 4 gator...hihi.

Skönt att vara back förstår jag och livet i Sthlm kan bli för mycket för oss "lantisar" men en tidig morgon i Stockholm innan folket har kommit igång är staden som vackrast. *veta*

Skoj att höra att du lever också. :))

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Oldmolly

Oldmolly

20 oktober 2010 15:09

Visst är Nynäshamn vackert. Jag flyttade därifrån för 7 år sedan, så fråga mig om de bästa ställena.

http://oldmolly.bloggplatsen.se

 
Zandra

Zandra

21 oktober 2010 10:28

Det låter som att ni hade det bra i storstan! Trots att ni åkte på trängselavgiften.
När förbifart Stockholm blir klar blir det väl kanske lite mindre köer, kan man ju hoppas. Men jag bor nog inte kvar här i stan då, för den beräknas inte vara klar förrän 2020...
Själv kör jag inte bil i Stockholm om jag inte måste.

http://drak.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards