Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Hugaligen.

Av Åke Johnson - 12 oktober 2010 10:23

 

I natt hälsade Kung Bore på här på Österlen. Eller kanske han skickade sina småprinsar hit som en första påhälsning.

Vitt på marken så långt ögat nådde. Landskapet blev med ens annorlunda. En vinterhatare som jag måste medge att det var vackert. Men det kunde väl vara vackert men ändå plusgrader, ha ha ha.

Men redan framåt kl 09.00 var allt borta och solen hade gjort sitt. Så ja, tänkte jag, om fem månader är det vår igen.

Men först ska julgranen fram och juldagarna ska avverkas. Barnens stora högtid. Barnens ? Min son, som för visso är barn till mig, men nu är stora karln, tycker att julafton är den bästa dagen på året. Men så är det väl, har man lite av barnasinnet kvar i sig så är man nog ett litet barn hela livet. Det återigen förstärks när man har egna barn, ja så måste det nog vara. Å när barnen växer upp och flyttar hemifrån så blir hunden barn för en.

 

För hunden är och förblir som ett litet barn för oss. Även om de tvåbenta barnen aldrig sprang efter bollar och apporterade eller gick ”fot” när man gav det kommandot. Hugaligen.

Nä de tvåbenta är uppfostrade i den då lite nya moderna uppfostringsmodellen som kom på 70 talet.

Medan vovvarna som funnits under samma period är i princip uppfostrade i samma skola även om hunduppfostran också förändrats lite under åren.

 


Hör-ni, tänk vad lite frost kan skapa under några tidiga morgontimmar.


Nu blir det kanske någon eller några dagars uppehåll. Avresa i morgon till Sthlm. Datorn är med så någon inlägg blir det kanske, vi får se vad tiden ger.


  

 
 
Sanna

Sanna

12 oktober 2010 13:10

Jag höll på att smälla av när jag såg dina jukort, julgran men blev så glad när lilla Hugo kom fram sist. Då förlåter jag dig för att narras så här idag. Jag som älskar solen, värmen och borde bo söderut, definitivt. Fast man får ju göra det bästa av vintertiden också men redan nu är jag trött och gäspar och det beror inte på något annat än att det är höst och vintern smyger sig på oss.
Här var det ju frost igår så du hade det nog kallare än oss men i helgen ska det blir snö sade SMHI igår. Är det klokt?

Ha det fint i Sthlm och gör nu din plikt -blogga där ifrån...haha!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

12 oktober 2010 13:43

Vi har här i västra Gästrikland haft ner mot -0.7 grader tror jag, dock ingen snö. Har inte skickat iväg något än men kommer att beställa bl.a julkort från Unicef./ "Förr i världen" måste man ju faktiskt skicka julkort med YTPOST redan i slutet av oktober för att de skulle fram i tid, till bl.a Oceanien (men det stod nog t.ex Australien, Nya Zeeland etc.). Tror inte att ekonomipost utanför Sverige existerar idag./ Hugo är en jättefin hund. (PS. Är ingen vinterälskare heller, så jag förstår dig HELT där. DS.)

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

12 oktober 2010 13:44

Din rubrik Hugaligen blev ju dubbelbottnad, du får nog det egna ordet Hugoligen...

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Titti

13 oktober 2010 11:57

idag är det två månader kvar till Lucia...
man får lite adventsstämning såna här frostiga morgnar!
Som tur är har väl hunduppfostran också ändrat sg en del. Till och med brukshundsklubben är inte så militanta numera heller. Det ska ju vara roligt att ha hund och fot är numera inte så precist, utan lite som att gå snyggt i kopplet. Fast vissa "kommandon" är ju bra, tex STANNA mfl.

Väldigt vad ni flänger runt, du och frugan! Stockholm nu igen?

Ser fram emot rapport från storstaden. (som jag själv f.ö besökte förra helgen)

Ha dé!

 
Sanna

Sanna

13 oktober 2010 12:43

Sv; Jag vet inte hur vattnet var förr men venetianarna skänger skräp i vattnet som inte hinns med när de rensar på morgonen. Så visst finns lite kloaklukt men ändå inte så farligt som man skulle tro.
Det var givetvis inte tillrådligt att bada på grund av infektionsrisken men man såg lite fiskar iböand i det kalla lite klara vattnet. Två trappsteg ner låg under vatten och detta på bara 2 - 3 år.

Ha det bäst!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Oldmolly

Oldmolly

13 oktober 2010 14:04

Aha! En till vinterhatare. Skönt att höra, då är jag inte ensam.

http://.oldmolly.bloggplatsen.se

 
Mita

Mita

13 oktober 2010 17:43

Jul, snö, vinter = NEJ TACK!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards