Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 1 december 2009

1 December i dag, ljusets månad i mörkret.

Av Åke Johnson - 1 december 2009 16:11

Det är en fröjd att gå ut med vovven nu på kvällarna. Det är ljusstakar nästan i alla fönster. Stora som små träd lyser upp byn med sina fina ljusslingor.

Trädgårdarna är upplysta. Jo nog är det ljus i mörker alltid. Eller hur var den där sången, ”Stad i ljus”, var det inte Tommy Körbergs låt?


Föresten som en tidig julklapp till alla ensamma flyktingbarn :

Nu mobiliseras det krafter i de Skånska kommunerna för att ta emot flyktingbarn.

Oppenjonen har tydligen vänt. Kommunerna här är ju blåa så det bara skriker om det. Ja några röda finns det ju, som Malmö t ex. Men de tar ju emot flyktingar sedan tidigare, som bekant.


Nu när Vellinge var tvungna att krypa till korset så följer nästan alla efter. Vad hände då i Vellinge. Jo Sverigedemokraterna var där som ett brev på posten och propagerade.

På de lokala nyheterna sa en kvinna som intervjuades från Vellinge, ”vi ska väl ta hand om våra egna i första hand”.

Vad menar hon med det ???? Ta vara på de egna?? Vellinge har säkert inga människor utan bostad, uteliggare, socialfall o s v.

”Nä, nu har moderaterna förlorat flera röster på det här”, sa en annan.

Nu kan jag undra vad de lägger sin röst, nästa gång ?

Var har solidariteten tagit vägen. Borta, förintad, åtminstone i Vellinge. Men jag tror att moderaterna i denna kommun har levt på övertid under många år. Eller det är kanske dax för dom att bryta sig ur sitt moderparti och ansluta sig till något annat enfrågeparti ?


Min lilla kommun håller på att organisera sig för mottagande av 4 – 7 flyktingbarn. Det satt långt inne. Men bättre sent än aldrig, finns det något som heter. Men mottagandet skall också vara med hjärtat. Det får jag väl hoppas på att det är.


Föresten, en paradox, människor står i kö i Vellinge för att bli God man. Ja, jag säger då det. Sent skall syndaren vakna. Men jag vet, man skall inte dra alla över en kam naturligtvis.


Men nu har en annan kommun axlat Vellinges motstånd, nämligen Skurup. Blir intressant att följa. Ja, alltid skall det vara någon som är tvärsför.


Jag hoppas under alla omständigheter, att barnen det gäller får det bra och att allt kommer att fungera för dom så de också kan glädjas i denna mörka tid som vi försöker lysa upp med våra tända ljus. Om nu dom har ork till det.

De kanske är enbart tacksamma att få lugn och ro efter dramatiska upplevelser och att vara på flykt.

 
 
Sanna

Sanna

1 december 2009 17:05

Stad i ljus (underbar)
http://www.youtube.com/watch?v=UxFkbcFhP50

Tänk att inte människor ser barnen, människorna utan land och utan liv. Skrämmande!
Jag hoppas också att de får en fin jul och en framtid som är hoppfull!

http://sancha.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

1 december 2009 21:02

Tänk om jag skulle ta och skicka våra svenska kriminella rötägg från min hemkommun till Vellinge då? Så får de lite "egna" att ta hand om. Jag kan nämligen gärna tänka mig att byta dem mot flyktingbarnen!
Alltså, ibland kan jag inte låta bli att bli lika barnsligt oförnuftig och ogin som de som uttrycker sig som de du citerade!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

2 december 2009 07:50

Skånepågen, jag skulle vilja överklaga men har riktigt inte kunskapen.
Vill du hjälpa till ???
Du verkar ju vara en hejjare på detta=)

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards