Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2009

Stockholm i mitt hjärta.

Av Åke Johnson - 15 oktober 2009 08:14

Besöket i Sthlm är förknippat med besök hos barn och barnbarn. Så är det alltid numera sedan vi flyttat till Österlen. Det är naturligtvis en självklarhet.


Det finns något speciellt i att inte bo så nära. Man träffas inte så ofta som tidigare, man tar numer vara på stunden mer än förr.

Frun och jag hade en heldag med de våra. Tunnelbanan gick 09.10 och vi var tillbaka 23.00 Det kallar jag heldag.

För mig var det en ny upplevelse att åka kommunalt. Jag är och har alltid varit en bilmänniska och har alltid haft bilen med. Men den här gången skulle T bana, buss o s v provas. Gick förvånansvärt smidigt ändå.

Frun som är en van pendlare guidade i T banan med vana steg, pågen gick efter som en annan Mårten.

 

Det blev några promenader i det soliga vädret som Sthlm ändå bjöd på. Hötorget fick ett besök till och Norra Bantorget med Monumentet över Branting. Hötorget är liksom hjärtat av stan, tycker jag i alla fall. Gamla stan är nog hjärtat för många Sthlmsbesökare, men det hanns inte med den här gången.

 

 

 

Några restaurangbesök blev det också. Bl a en krog på Kungsgatan. Jag fattar inte att alla matställen går runt i stan. De är ju så många. För att inte tal om alla kaffeställen som dyker upp som svampar ur jorden.

 

Hemresan gick förträffligt. Med ett undantag. Pågatåget 19.19 från Malmö var 10 min försenat. Inget att tala om, eller hur?

Anledning, olycka.

Kunde inte låta bli att fråga tågvärden när hon skulle kolla biljetterna vad för sorts olycka det varit.

Någon hade försökt att ta sig av daga, fick jag till svar, men tilltaget hade misslyckats. Tur för föraren också, sa tågvärden.


Tänk ändå så mycket man har att vara tacksam för. Tänk så många olyckliga människor det ändå finns. Tänk så mycket otäckt som händer, som man inte har en aning om, om man inte frågar.


Jag tackar i alla fall min Gud för en trevlig vecka med barn och barnbarn, nära och kära och My Fair Lady. Det du Gud är inte alla förunnat.

 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

15 oktober 2009 11:12

Känner igen mig, har ju bott vid Thorildsplan. Åkte kommunalt OFTA, nästan varje dag. Ibland åkte jag visserligen åt fel håll men jag kom rätt till slut./ När jag åkte till Malmö i slutet av maj 2001 blev det strömlöst vid Nässjö men ändå inte mer än 5 minuter försenat!/Om inte om hade funnits hade jag varit världens lyckligaste nästan jämt och "Alla andra borde skämmas"...

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

15 oktober 2009 15:17

Min systerdotter bodde ett tag på Kungsgatan men har för mig att den är bredare och kalare än vad den är på din bild. Fast gatan är ju lång också och minns inte exakt vart hon bodde. Var där ett par ggr men jag har bild minne och inget annat!

Låter på dig som du är nöjd efter denna vecka och jag förstår också hur viktigt det är med kontakten barn - barnbarn!

Restauranger ja, det finns det gott om och brukar tänka som dig hur de kan bära sig. Det kanske de inte gör heller och kommer och går.

Du har fortfarande inte svarat på om Hugo var med? hihi

Trevlig torsdag på dig nu också!

http://sancha.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

15 oktober 2009 19:19

Välkommen hem igen! Har saknat dina vänliga, humoristiska kommentarer.
Får faktiskt lite Stockholmslängtan när jag läser och ser dina bilder...
Kommunalt åker jag alltid i storsta´n. Här hemma måste man ta bilen för att komma till bussen, så därför åker man faktiskt hela sträckan i eget fordon.
Våra vuxna barn åker oftare "hem" än vi till dem. Blir väl ändring på det när de bildat egna familjer, förstås.

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Magnus

Magnus

15 oktober 2009 21:00

Tack för besöket...det var, som alltid, trevligt.

http://mj.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

16 oktober 2009 10:19

Vilka härliga Stockholmsinlägg! Längtar dit! :-D Håller med om Hötorget!

Många "incidenter" ute på spåren nu. Förra veckan var det en utanför Svedala som tyvärr lyckades. :-(

http://gladakatarina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards