Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 6 mars 2009

Äntligen Fredag och Äggekagedagen i morgon.

Av Åke Johnson - 6 mars 2009 13:31


Äntligen Fredag och i morgon Äggekagedagen.

Faktiskt något som jag ser fram emot.

Vi brukar åka till Brösarps Gästgivargård för att inmundiga denna delikatess. Ett Gästgiveri med anor från 1600 talet. Underbar miljö. Härlig äggekaga med stekt rökt fläsk och lingon därtill.


Tidigare år har de haft ett fantastiskt bra pris på denna läckerhet. Det fina av allt, det är gående och man kan äta så mycket man vill. Vad priset är i år det vet jag inte, men dit ska vi, trotts lågkonjuktur.


Läste i lokaltidningen att Robert Aschberg och Gert Fylking skulle vara där i morgon. Vi får se om man kanske ser en skymt av dessa herrar. De skall ju fotvandra från Ystad till Haparanda. Nja, det tror jag vad jag vill om. Men det var ju ett jippo för en god sak, Prostatacancer.


Kanske rent av att man måste vässa armbågarna för att komma in. Gubbarna kanske drar folk. Vad vet jag.

Men Äggekaga skall jag ha om så armbågarna måste användas.

 
 
Sanna

Sanna

6 mars 2009 14:18

Ja det är som att hantera en klippdocka *skratt*

Ja ni kanske tom måste beställa biljetter för att komma in...hehe.
Det här låter ju helmysigt och skoj att ha som tradition. Blir nästan lite avundssjuk ju...hehe. Dessutom blev jag en aningens hungrig nu cokså. :)

Hälsa Robban om du ser honom (me like) och ha en underbar helg nu också.




http://sancha

 
GladaKatarina

GladaKatarina

6 mars 2009 17:21

Oh, e de Äggakaogedaoen imaoren? (Åh, är det Skånska Fläskpannkakans dag imorgon?)

Ålskar Äggakaoga! Gör den i panna med "stegefläsked i", dvs steker först bacon/sidfläsk och häller av fett, sedan i med äggsmeten så fläsket är blandat i äggakaogan och inte "ve sian å" (=vid sidan av).

Kan när jag vill se mamma framför mig, hur hon trollade med gjutjärnet, hällde "kaogan" på ett lock och vände ner den igen snabbt som attan! :-) Så gott att man dör...!

Brösarp är underbart! Skall följa bäcken in i skogen någon gång, den lär gå förbi en körsbärsodling och leda ända till källan. Sådant gör Gladan lycklig! :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

6 mars 2009 17:24

Hehehehe! Älskar Äggakaga, skall det vara! Ålskar man något får det väl bli en annan skånsk delikatess, nämligen ålen! ;-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards