Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 3 mars 2009

Av Åke Johnson - 3 mars 2009 14:15


Ett stort GRATTIS till Sanna. Rätt svar är alltså Gunnar Wennerberg. För mig är han mest känd som upphovsmannen till ”Gluntarne”, eller Gluntarna som vi säger i dagligt tal, sångcykel för baryton och bas sångare.

Ny liten tävling kommer nog snart igen.


Har fått en utmärkelse av ”Skogshuldran Titti”. Nice Blogg Award, vilket jag härmed vördsamt tar emot och tackar för och känner mig hedrad. (nu gäller det att leva upp till det här)


På tal om relationer.

Jag såg filmen ”Maria Larssons Eviga Ögonblick” i går kväll.


Jan Troell är en fantastisk filmare.

Men sedan var det stopp, tycker jag. Att filmen inte fick någon Oscar, det förstår jag. Men som tidsdokument från vårt land i början av 1900 talet var den bra berättad. Lite seg i min smak kanske. Men värd att se ändå.

Men om jag sätter på mig dokumentärglasögonen så gav den mig en hel del behållning.


Jag vet att så här såg det ut bland arbetarklassen i början på förra seklet. Spriten var männens tröst. Kvinnorna försökte med det ena och det andra att få männen att sluta dricka. Logen, godtemplarlokalen kunde vara ett andhål. Slagsmål inom familjen, svångremmen åkte fram för dask i ändan. Som mannen sa i filmen, ”stryk har ingen dött av”, man visste inte bättre. Otrohet förekom då liksom nu.

För er som inte har sett filmen så skall jag inte avslöja mer, gå och se den.

Berättarrösten på slutet säger ” kanske ändå det var kärlek”. Detta betonas trotts att vi fått se det elände som personerna i filmen gått i genom.


Man kan se filmen som ett inlägg i debatten om relationer. Filmen skulle kunna ligga till grund för en studiecirkel med ämnet ”relationer”, det är jag nästan övertygad om.


Varför är förra seklets historia så viktig för mig. Jo, det är i den som jag får svar på mina frågor om mig själv och varför jag är som jag är.

Jag har en övertygelse att vi bär med oss massa saker i våra gener, på gott som ont.


För övrigt tycker jag att vi skall ha ett starkt försvar.

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards