Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 7 december 2008

Egoism.

Av Åke Johnson - 7 december 2008 19:02



Egoism är en av grundstenarna i kapitalismen.


Man tänker alltså mer på sig själv än på kollektivet. En bloggkompis reagerar på mitt påstående att dagens yngre människor är mer egoistiska än för ca 20 - 40 år sedan.


Då vill jag bara klargöra att fenomenet är inte så konstigt. Sverige har glidit mera åt höger, även under den Socialdemokratiska regeringstiden.

Alltså, politiken har drivits åt höger, mer och mer. Den högerandan är skapat av samhället i stort inte enbart av en generation människor som nu är mellan 20 och 40 år.


Exempel.

I dag är facket ganska svagt.

Facket har accepterat individuella löner. Det betyder att Kalle kan tjäna mera än Putte fast det gör samma arbete.

Löneförhandlingarna i vissa fall sker på individnivå, inte för hela medarbetarstaben på t ex en kontorsavdelning eller verkstad eller vad det nu kan vara.

Man är också skraj för att kvinnolönerna skall skena iväg.


Varje människa ser om sitt eget hus. Med all rätt naturligtvis, men tanken att solidariskt fördela, finns inte i dag som för 20 år sedan.


Samtidigt kan man kalla detta för en utveckling. Men det är här som åsikterna går isär.

Det som var förr behöver inte vara bättre, men det var ett annat samhälle. Människan tänkte på ett annat sätt i dag.


En högerman var en högerman.(eller kvinna)

En vänsterman var en vänsterman.(eller kvinna)


I dag kan vänstermanen bli högerman över en natt, eller Gud förlåter, en Sverigedemokrat.







 
 
Hjalmar

Hjalmar

7 december 2008 19:47

intressant inlägg!

http://www.hjalmar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

8 december 2008 11:47

Bra skrivet!

 
Sanna

Sanna

8 december 2008 13:03

Här var det skrivet med lite glöd idag tycker jag *gilla* och fick mig att dra på smilbanden ett par ggr. Klart det var bättre förr säger jag och retar mina barn till vansinne också...he he fast inte allt och visst har utvecklingen gått snabbt framåt i både det ena och i det andra fallet. Man kan inte tycka lika i allt och det skulle i så fall bli väldigt tråkigt när vi alla jamsar med. Folk har svårt att respektera andras åsikter beroende på innehåll och det är ju då man blir osams tyvärr. Så lätt det är att knipa ihop munnen och bara nicka istället när det börjar glöda framför ansiktet. Man måste respektera varandra ung som gammal. //Ha en strålande måndag på dig nu och hoppas du inte regnar bort för det gör jag snart! :)

http://sacha

 
mj

mj

8 december 2008 13:15

Först måste jag säga att det var väldigt bra skrivet, jag är imponerad. Det märks att herrns kurser ger resultat.

Är det rättvist att Kalle INTE ska kunna tjäna mer är Putte trots att han uträttar så mycket mer i sitt arbete?
Två personer kan ha exakt samma arbetsuppgifter men resultatet kan variera otroligt beroende på inställning, vilja etc.

Vem är rädd för att kvinnolönerna ska skena iväg?...den biten förstod jag inte riktigt.
OM vi ska fastna i generationsfrågor så ligger väl din generation illa till i förhållandet solidaritet + kvinnolöner.

Det finns ingen möjlighet att mina och dina åsikter någonsin går ihop. Det vet vi och det är inte så mycket att göra åt :)
Men jag vänder mig mot att "den gamle" sträcker på sig och samtidigt smutskastar den nya generationen. Du har en förmåga att dra alla över en kant. Sen om det är den nya generationen, homosexuella eller invandrare verkar spela mindre roll.
Vilka införde individuella löner för tjugo år sen?...kan det månne ha varit personer från din generation?

En sista notering: Du skriver:
"Den högerandan är skapat av samhället i stort inte enbart av en generation människor som nu är mellan 20 och 40 år" Det du säger är alltså att det är skapat av DIN generation
:)

http://mj.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Skånepågen

8 december 2008 15:30


Tack alla trogna och nya för kommentarerna.

En extra liten kommentar från mig är att självklart är alla delaktiga till den utveckling vi har i dag. Ingen går fri. Men det finns åsikter åt vilket håll utvecklingen har gått.

 
Ingen bild

GladaKatarina

8 december 2008 20:35

Det är härligt när det debatteras! :-D

Åke, du är dessutom utmanad! Läs här:
http://gladakatarina.bloggagratis.se/2008/12/08/1178128-en-utmaning-som-verkligen-gor-skillnad/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards