Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under september 2008

Av Åke Johnson - 12 september 2008 16:45

Tänk vad vi människor bryr sig om åldern. En del, kan jag tycka är åldersfixerade. Varför?

En sak är säker att vi blir äldre för var dag som vi får leva.
Man pratar om olika kriser i livet. 40 års krisen, är väl den som jag mest har hört talas om. Kanske också när man skall fylla 30. Till skillnad mot när man var 12 och sedan skulle fylla 13. Det längtade man till. Att bli tonåring, på väg att bli vuxen.
Eller är det så att detta fenomen har förändrats med den allmänna förändringen i årtiondena ??

Är det här med tanken på åldrandet något som skiljer sig mellan killar och tjejer? Jag vet faktiskt inte.
Personligen har jag aldrig  brytt mig om ålder så mycket.
Det enda är väl om åldersskillnaden blir för stor.  På jobbet t. ex. Om merparten av kollegorna är runt 40 - 60 år och en ny kraft kommer på 25 så tror jag att spannet där emellan är för stort.  Jag tror att 25 åringen inte finner någon gemenskap med arbetskamraterna och vise versa.

Ta också ett förhållande som sambo eller som gifta där den ena är 25 och den andra är 50. Kan det funka ?  Det borde vara så att parternas intressen  skiljer sig på grund av åldersskillnaden.
Men ordspråket “ lika barn leka bäst” kanske kan överföras i denna fundering.

Att trögheten kommer med åldrandet, så är det bara. Vi tänker snabbare som unga och har andra utgångspunkter för vårt ställningstagande i frågor.

Men varför är så många rädda för att åldras ? Ja, att få en kris för att man blir äldre tycker jag nog är att ta i. Livet har så mycket att ge för ung som gammal, det gäller bara att ta vara på tillfällen och acceptera sin ålder.

Av Åke Johnson - 11 september 2008 20:59

Vad skall nu Sverige hitta på för att åter få medaljer i stora mästerskap.

Det pratas ju mycket om det numera efter floppen i OS.


Jag tror att det är en politisk fråga i botten. Varför har vi tidigare varit så framgångsrika. Ett par jättebra talanger naturligtvis. Stefan Holm, Kajsa Bergqvist, Systrarna Kallur o s v. Men, talanger i all ära. Tränarfrågan i Sverige är nog en het potatis, tror jag.

Tränarna i regel har "civila jobb". 

Se nu på andra länder där tränarkåren är riktiga yrkesmän. Finns i här också men för få. 

IdrottsSverige kan inte längre förlita sig på ideella krafter.


Av Åke Johnson - 10 september 2008 22:15

Ja, vad skall man säga och vad skall man tycka om Svensk fotboll.
Jag tycker i varje fall, bedrövligt.
Stjärnspelare i laget och inte kan prestera mera, urdåligt.

Det måste bli en uppryckning till nästa månad mot Portugal. Om det inte
skall bli storstryk  förstås.

Av Åke Johnson - 10 september 2008 21:12

Sparka boll.


Boll fram, boll bak.


Sverige skärpning.

Av Åke Johnson - 9 september 2008 17:53

Tänk vad bra det är med en kompostkvarn. När man klipper grenar från träd eller buskar så kan man tugga sönder det till flisliknande material. Sedan lägger man det på komposten. Det blir mumma det för rabatterna efter nått år.
Det kallar jag för kretslopp, eller heter det återvinning?

Av Åke Johnson - 8 september 2008 19:40


Barnbarn är det något härligt med. Något att längta till.

Har man som vi har 60 mil till dom, så längtar man.
Men snart är det dax för ett besök. Det ser jag fram emot.

Hej alla ungar snart kommer Farfar / Morfar.

Av Åke Johnson - 8 september 2008 19:22

Läste en blogg i ämnet.

Detta ämne har belysts i flera romaner och också på film.
För mig ter sig detta lite märkligt ändå. Att bli kär i sin syster eller bror.

Jag såg filmen Gladiator för en tid sedan. Jag vet inte vilken gång i ordningen som jag såg filmen. Bra film tycker jag.
Den innehåller också en syskonrelation.

Ja, kärlekens mysterium är tydligen outgrundlig. Men ter sig lite märklig, tycker jag, vad tycker Du?

Av Åke Johnson - 7 september 2008 17:38


Så var den här helgen slut.

Nästa vecka skall husvagnstältet rivas och packas in i påsar. Sedan skall vagnen hem. En vanlig arbetsvecka igen, alltså. 

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards