Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 12 september 2008

Ålder.

Av Åke Johnson - 12 september 2008 16:45

Tänk vad vi människor bryr sig om åldern. En del, kan jag tycka är åldersfixerade. Varför?

En sak är säker att vi blir äldre för var dag som vi får leva.
Man pratar om olika kriser i livet. 40 års krisen, är väl den som jag mest har hört talas om. Kanske också när man skall fylla 30. Till skillnad mot när man var 12 och sedan skulle fylla 13. Det längtade man till. Att bli tonåring, på väg att bli vuxen.
Eller är det så att detta fenomen har förändrats med den allmänna förändringen i årtiondena ??

Är det här med tanken på åldrandet något som skiljer sig mellan killar och tjejer? Jag vet faktiskt inte.
Personligen har jag aldrig  brytt mig om ålder så mycket.
Det enda är väl om åldersskillnaden blir för stor.  På jobbet t. ex. Om merparten av kollegorna är runt 40 - 60 år och en ny kraft kommer på 25 så tror jag att spannet där emellan är för stort.  Jag tror att 25 åringen inte finner någon gemenskap med arbetskamraterna och vise versa.

Ta också ett förhållande som sambo eller som gifta där den ena är 25 och den andra är 50. Kan det funka ?  Det borde vara så att parternas intressen  skiljer sig på grund av åldersskillnaden.
Men ordspråket “ lika barn leka bäst” kanske kan överföras i denna fundering.

Att trögheten kommer med åldrandet, så är det bara. Vi tänker snabbare som unga och har andra utgångspunkter för vårt ställningstagande i frågor.

Men varför är så många rädda för att åldras ? Ja, att få en kris för att man blir äldre tycker jag nog är att ta i. Livet har så mycket att ge för ung som gammal, det gäller bara att ta vara på tillfällen och acceptera sin ålder.

 
 
GladaKatarina

GladaKatarina

12 september 2008 17:32

Nej, nu måste jag säga emot. ;-) Det är bra med en 25-åring bland alla i homogen ålder! På tiden för alla inblandade! :-D

Och kärlek har ju ingen ålder! Är själv en trist person som oftast faller för män i min egen ålder, men är glad för alla som INTE gör det.

Men så är det dom där gråa håren jag får... De irriterar mig!! De stämmer inte in på bilden jag har av mig själv som brunett! :-D

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
mj

mj

12 september 2008 18:23

Håller med Katarina, tror att det är bra med blandade åldrar. Men visst kan många saker färgas och därmed skapa glapp mellan generationer.
Kärleken är absolut blind inför ålder...men när kärleken falnar och det blir vardag så kan nog 25 års skillnad visa sig "besvärlig". Sen kan förstås en 25-årig man ha samma intressen som en 50-årig kvinna och tvärsom...har inte något med det här att göra egentligen, men jag kommer att tänka på en text i en Lemarc-låt "Så blev det vardagar som bara kom och gick, inte visste de då att det var livet som de fick..."

http://mj.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Åke J

13 september 2008 10:14

Jaha, nu fick jag lite mothugg. Bra för diskussionen. Men jag har sett flera exempel på när åldern har betydelse speciellt på en arbetsplats.
Återkommer med nytt inlägg i ämnet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards