Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2012

Åter hemma igen

Av Åke Johnson - 6 oktober 2012 15:46

    

Åter hemma igen efter en mycket intressant resa till S:t Petersburg.

Staden var fantastisk att se med alla sina fina gamla hus, eller rättare sagt palats. Historiska vingslag präglar staden. Också en märklig stad på många sätt. Jag tänker på alla de fem millioner människor som bor där och lever i en sorts förvandling från planekonomi till någon typ av marknadsekonomi. För dessa människor måste förvandlingen vara enorm.

För mig som turist blev jag förvånad över alla nya moderna dyra bilar som susade förbi på gatorna och alla boulevarder. Alla kan väl inte vara oligarker ? Återkommer i frågan i kommande inlägg.

Under dessa tre dagar som vi var i staden såg jag bara ca 10 Lada bilar ???? Nä, MB, Lexus, BMW, Toyota, Nissan, Hummel, Cadillac mm mm var det ??? !!!


Estland och delar av Tallin samt Narva var bedrövligt att se, liksom landsbygden mot S:t Petersburg. Här stämde mina tankar överens med verkligheten. Jag gissar att folket lever i någon typ av misär, efter mitt mått mätt, i alla fall.

Tullen mot Ryssland i Narva, som vi skulle igenom, kräver ett eget inlägg som jag återkommer om.

En massa bilder tog jag under resan. Bilder kommer så snart jag hinner.


Här passar den lilla strofen, ”vi hade i alla fall tur med vädret”. Tre hela dagar med sol i S:t Petersburg, inte alls dåligt.


Frun stannade kvar i Sthlm för att besöka barn och barnbarn och också umgås med sina gamla väninnor några dagar.

Själv har jag åtaganden under flera veckor framöver så jag får finna mig i att vara gräsänkling ett tag. Men jag har ju vovvarna att prata med då jag är hemma.


  

 
 
katsura

katsura

6 oktober 2012 21:25

Det låter som en spännande resa och jag ser fram emot att höra mer (och framförallt att se bilderna). Jag har inte varit där, men staden finns på min reseönskelista! Trevlig helg!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Viktkamp

Viktkamp

7 oktober 2012 12:03

Har aldrig varit där men det ska vara fint =)

http://viktkamp.webblogg.se

 
Sanna

Sanna

7 oktober 2012 12:37

Välkommen hem!
Förstår att det finns misär med blandade känslor när man ser både fattigdom växlas med statusprylar som trots allt vissa bilar är.

Ja du är ju en bra karl så du reder dig väl själv...hehe

VA, vovvarna??? Har ni två nu?

Nåja du berättar väl när du får tid men blev kolossalt nyfiken.
Hörs vad det lider och markiser om det blåser mycket....nja....kanske inte det bästa men det finns ju fina varma dagar utan blåst också. :)

http://www.sancha.bloggplatsen.sew

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards