Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 8 maj 2012

Ny resa på gång.

Av Åke Johnson - 8 maj 2012 16:43

Här gäller det att ligga i.

Eller, bäst att passa på medans man orkar. Eller, man vet inte hur det ser ut nästa år. Eller, bäst att smida medans järnet är varmt. Ja, hur som så var Hollandsresan inplanerad sedan tidigare så också nästa resa. Men, att dessa två skulle komma så tätt inpå tänkte vi inte på, det bara blev så. Men nu är det som det är.


Husbilen ska få ta oss till Toscana i Italien. Du som följt min blogg kanske vet att Italien är det land som ligger mig varmast om hjärtat. Jag har varit ganska mycket i landet på olika platser privat och med mitt tidigare arbete, men dock aldrig i distriktet Toscana. Det ska bli jätteskoj.


Vi åker från Trelleborg den 30 Maj till Travemünde. Vi ska ta resan med ro. Det vill säga, vi ska ta god tid på oss. Första övernattningen blir utanför Lübeck. Där hittade vi en trevlig campingplats förra sommaren. Sedan tuffar resan på med slutmål Florens, eller trakterna runt omkring. Exakt slutmål har vi inte, men längre söder ut lär det inte bli. Möjligen att vi kör ut mot Medelhavskusten, vi får se.

Nu grovplanerar jag resvägar lite grand. Försöker ta reda på så mycket som möjligt om ev. regler, om det nu finns några och happ, det gjorde det.

En dekal ska klistras på vindrutan, betr miljön, för vissa platser i Tyskland. Går att beställa här i Sverige. Finns inte den dekalen på bilen så blir man bötfälld och bilen bärgas från platsen. Ord och inga visor.

Däremot skall en avgift lösas för att få färdas på Österrikes vägnät. Skall köpas på plats. Vissa bensinstationer och  andra affärer har denna. Som sagt, det gäller att hålla sig informerad.

En relevant tanke är, om jag köper en bussresa så slipper jag allt det här. Men friheten med husbilen kan också vara värt besväret och kunna rå sig själv och ta dagen som den kommer.


   


      

 
 
Kjell E

Kjell E

9 maj 2012 07:01

Hupp!!!
Det var snabba ryck.
När ni åker, så har vi varit där några dagar. På något sätt möts vi, men vi åker tåg. Vi åker hem den 30 juni, så det blir väl i Tyskland nån stans.
Jag skulle vilja föreslå en middag på Le Tre Stelle, där kan ni stå med bilen även. Det ligger 4 mil söder om Florens, staden helt nära heter Certaldo. I närheten ligger San Gimignano, Volterra och Sienna.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

9 maj 2012 20:26

Jag kan inte vara mer avis på dig/er. Ska ni bila ensamna?
Ja himmel vad mycket underliga regler men som är till för att följas och du är jätteduktigt som tar reda på allt. Ett plus i kanten.

Här blir det inga utlandsresor om det inte sker med flyg i höst och bröllopet i San Francisco blev inställt för vår del nu i maj. Lite synd men när det blir förhinder så blir det!

Planera på nu och hoppas det blir en minnesrik resa!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

9 maj 2012 22:04

Låter fantastiskt! Italien mmmm...♥ ska hunden följa med??
Vi ska ta oss vår första tur med Husbilen nästa vecka! fast bara 2 eller 3 nätter ;) sedan kommer vi kuska på lite nu 6 då, fast troligen bara runt i Sverige!
kram! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards