Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 16 april 2011

Till plantskolan.

Av Åke Johnson - 16 april 2011 10:56

I dag är det nästan lika fint väder som i går.

Dax att sätta lite blomsterfrö i våra pallkragar. Tidigare år har här varit vallmo och blåklint och alla sorters ängsblommor. Vallmo har en förmåga att så sig själv. Även de andra ängsblommor. Att ha ängsblommor i pallkrage tycker jag blev jättefint. Ska köpa lite blåklint och ringblommefrö. De är så tacksamma att ta in under sensommaren.

Det betyder en vända till plantskolan. Kanske det blir en ny krusbär på stam också. Den vi hade tidigare tog tyngden av den förbaskade hårda vintern med mycket snö. Det finns också vinbär på stam. Vi får se vad det blir. Kanske båda sorterna ?


Jag kan redan se vallmon sticka upp i pallkragen. En oerhörd tålig och frösättande blomma. Det finns naturligtvis olika sorter av den som bonden kallar för ogräs när den blommar i hans åker. Men här hemma betraktar vi den som en ädel blomma.


Att bara strosa omkring på en plantskola är en lisa för själen. Speciellt så här års när säsongen är i sin linda. Då, när man går runt så är man ledsen över att man inte har större tomt. Men så inser jag ganska snabbt, när man är hemma, att den vi har räcker. Det ska ju skötas också. Å trädgårdsarbetet ska vara kul, inte betungande som ett stort ok på ens axlar. Har man en liten täppa får man bygga på höjden. Det duger det med.

 

      

 
 
Sanna

Sanna

16 april 2011 12:51

Åh vallmo är ju en av mina favoriter också ich blåklinten och blir nästan lyrisk när jag ser dina bilder. Jag har ju kvar frön från vallmon år efter år sedan min farfar levde och bodde bredvis oss på landet. Han hade en, bara en enda stor vallmo en sommar och efter den tog jag frön som jag tog hem till vår tomt i staden. Det är efter den plantan jag sår och de blir så otroligt vackra trots att den här sorten är olaglig. Har säkert visat den på bild många sommarturer i bloggen.
Hoppas det blir en härlig dag för er och till något blomsterland blir det inte för vår del denna helg och har tråkig städning framför mig.

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
katsura

katsura

16 april 2011 21:07

Får jag välja mellan att gå på plantskola eller shoppa kläder är det LÄTT plantskolan som vinner! Jag älskar att gå där och botyanisera och jag kommer alltid ut med mer än det var tänkt...
En lisa för själen... så sant som det är sagt!
Trevlig fortasatt helg!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Eva

Eva

16 april 2011 22:07

Det var länge sedan :). Vi har en tomt på 4700 kvadrat så det är lite pyssel nu, men allt är inte gräsmatta som tur är ;).
Jag får bara 3 veckor semester på raken eftersom jag måste vara på arbetet den första veckan varje månad. Jag har tyvärr ingen annan som gör mitt arbete :(. Förr kunde jag styra mer själv, men nu går det inte längre.
Ha en riktigt trevlig helg.

http://www.iminglugg.blogspot.com

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

21 maj 2011 17:44

Vallmon är absolut jättevacker. Du har lagt in ett par väldigt fina bilder här också.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards