Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 10 september 2010

Just nu, Alliansen får egen riksdagsmajoritet.

Av Åke Johnson - 10 september 2010 11:31

 

Som det ser ut just nu , 50,5% Alliansen, 42,2% för de rödgröna.


Är det bra eller dåligt ? Frågan ska nog inte ställas så kanske och framförallt inte till mig, fast det är ju jag som skriver det här. Vad jag tycker, det vet ni som följer min blogg.


Men vad blir konsekvenserna om Alliansen får fortsätta fyra år till ?


Fortsatt ökade klyftor i vårt samhälle.

Vård och omsorg kommer att halka efter ändå mer.

Statliga företag kommer att säljas och privatiseringspolitiken kommer att fortsätta.

Skattesänkningar med lånade pengar mm, mm.

Större otrygghet på arbetsplatserna.

Trygghetsförsäkringar i form av A kassa, bra sjukförsäkring o s v kommer att nedmonteras ytterligare.


Jag har skrivit tidigare att detta val är ett vägval hur landet ska regeras de närmaste fyra åren. Nog så sant.

Men det är bara att konstatera att över 50% av väljarna (enl denna mätning) tycker att detta är bra.


Min egen reflektion är enl följande.

De som har arbete har slutat att fundera över att de själva möjligen kan bli arbetslösa, sjuka eller bortprioriterade från arbetsmarknaden. Att de en gång också ska bli gamla och kanske måste uppsöka sjukvården eller äldreomsorgen. Vad betyder en extra 500 hundra lapp då i plånboken medans de hade jobbet kvar, med denna politik som Alliansen har.

Solidariteten mellan människorna i det här landet har försvunnit. Vad kan det bero på ? Ja inte är det vänsterblockets fel i alla fall. Att avstå för egen del för att en medmänniska ska få det lite bättre som har det sämre. Det kallar jag solidaritet.

Mentaliteten, sköt dig själv och skit i andra, har växt i Sverige. Fyra år till med Allianspolitik kommer att förstärka påståendet.


Ingen har väl undgått skandalen på demensboendet i Piteå. Nerdragningen i sjukvården är ju total. Det säger väl sig själv att finns det inga pengar så kan man inte anställa.

Om det erfordras sex personal och man har tre. Inget bra jobb kan utföras och resultatet blir katastrofalt. I det läget prata om skattesänkningar. Det är en skymf mot de gamla som byggt det här landet. Är det så ni 50% vill ha det när ni blir gamla. Lycka till då.


Men än är inte slaget förlorat. Lite mer än en vecka kvar.

Vi som fortfarande tror på ett solidariskt samhälle jobbar vidare i valrörelsen fram till den 19 September för ett rättvist och mänskligare samhälle.


Nu är det dax för mer valarbete, vi hörs.  


  

 
 
Sanna

Sanna

10 september 2010 14:37

Jag hörde ett så omoget svar igår om en röstdeltagare utsago.
-Jag avskyr Mona Sahlin och då jag brukar rösta rött tvingas jag nu rösta blått.

Hur står det till med den lilla människan och vet de inte att man kan personrösta. Detta är ju absolut något av det värsta jag hört inom politiken och visar ju hur inkompetenta en del människor verkligen är.

Har inget mer att tillägga och du skriver som vanligt bra och tänkvärt.

Ha en trevlig helg pågen och hoppas du får lite ledigt också. Hur gick det med altanjobbet? Grävde du inte på försommaren????

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Magnus

Magnus

10 september 2010 19:06

Solidaritet.
Dubbelmoral är tyvärr en bricka i spelet. Jag kan förstå att någon väljer bort S pga Sahlin. Sen väljer jag inte S oavsett ledare men det är en annan femma.
Att Mona Sahlin valde att stå utanför facket under många år men sen valde att gå in igen för att "det ser illa ut annars" är för mig dubbelmoral. Att hon vid ett flertal tillfällen valt att inte betala tv-licens men vill att alla andra ska göra det är dubbelmoral.
Att hon vid ett flertal tillfällen utnyttjat skattebetalarnas pengar till inte bara Toblerone är för mig dubbelmoral.
Listan kan göras lång tyvärr.
Solidaritet är ett ord som används när det passar sossarna. Varför ta en 500 från en sjuksköterska, varför beskatta de som bor i glesbygden genom högre bensinskatt, varför skicka så tydliga signaler om att det inte ska löna sig att arbeta.
Kolla på övriga Europa. Vilka länder kippar efter luft nu. Vill vi verkligen att Sverige ska hamna i samma knipa som dem.
Med Rödgrön politik så hamnar vi där.

http://mj.bloggagratis.se

 
Magnus

Magnus

10 september 2010 19:11

Jag kan inte låta bli att fråga:
Var det bättre när förtidspensioner och sjukskrivningstalen var så pass höga. Man kan hävda att arbetslösheten har ökat, samtidigt har 100 000 fler jobb idag.
Det fanns MÅNGA som skämdes för att de vart förtidspensionärer mot sin vilja vid en så låg ålder som 40.
Varför lägga sin röst på det?
Solidaritet...tycker du att ordet stämmer in. Att tvinga folk till förtidspension, att inte ge dem chansen. Är det solidaritet i en sosses ögon?

http://mj.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jonas Svensson

10 september 2010 19:29

Du nämner skandalen på demensboendet i Piteå. Vet du vilka som styr i Piteå?
Innebär det att jag inte borde rösta på S i valet?

 
Petrus & Märta

Petrus & Märta

10 september 2010 23:24

Jösses ja... hela vår stad omgavs av ett myller av Poliser i går, någon "känd" politiker höll visst tal.
Tycker det är lite mysigt att gå runt på staden i val tider, små val stugor både här & där & massor av folk! :) Hoppas alla blir nöjda efter åxå! ;)
Nattkramen! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Flanören...

Flanören...

11 september 2010 06:53

Trodde det skulle lossa ett par veckor före valet, får väl ändra det till veckan före valet.
Frågan är vad Mp;s fladdrande innebär, det är nog inte riktigt bra för oss rödgröna.
Valrörelsen ter sig lika, det är väl bara ortsnamnen som skiljer.
För min del avslutar jag på lördag den 18:e med Toarpsdagen i Dalsjöfors.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards