Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 13 mars 2010

Människans ensamhet.

Av Åke Johnson - 13 mars 2010 09:59

Många människor är nog väldigt ensamma. Speciellt bland de som är äldre, men också bland yngre människor.


Det har skett en förändring i synen på att vara ensam. Många väljer också ensamheten framför tvåsamheten.

Jag kan ibland undra varför har det blivit så här. Har det att göra med kvinnans frigörelse, med tanke på den internationella kvinnodagen som var för några dagar sedan..


Nja, jag har inte den rätta kunskapen egentligen för att skriva varken det ena eller det andra i den här frågan. Men fundera kan man ju.

Kan det vara så enkelt att ingen är beroende av någon annan i dagens samhälle. Utan tvekan var det ju så att förr, kvinnan var beroende av mannen. Det var naturligtvis inte bra. Alla människor ska kunna klara sig själva.


Förr så sa man,”hon som sitter på glasberget”, eller ”gammjäntan” (uttryck från Hälsingland). Eller om mannen som var ungkarl, ”det är nog något fel någonstans” eller ”han lever i ungkarlsidyll”.

Må hända att att jag nu blandar ihop äpplen och päron, men man kan ju undra, varför finns det så många ensamhushåll i dagens Sverige. Tror jag läst eller hört någonstans att vi leder den ligan i Europa. Varför ? Finns det någon bra förklaring ?


Är det jämställdheten som gjort att det blivit så här ? Eller har det möjligen blivit så att allt fler vill råda ensamma över sitt liv. Har vi så svårt för att dela vårt liv med någon, har det blivit så svårt att samarbeta, synkronisera, ta hänsyn till en annan, till en livskamrat.

Jag skriver ganska ofta att Svensken har blivit mer och mer egoistisk, men i ordlagen, tänker bara på sig själv, individualister.


Jag kanske blandar ihop korten, men på något vis så tror jag att den yngre människan har svårare att foga sig till en annan person nu mer. Har detta med den allmänna utveckling att göra ? Har det med någon typ av underkastelse att göra. Utvecklas det då i rätt eller fel riktning.


Men frågan kvarstår ändå, är det så svårt att leva tvåsamhet eller är det en relativt ny trend som vuxit sig större ?


Men en sak är jag säker på, bättre att leva ensam ensam, än ensam två.

 
 
mrconny

mrconny

13 mars 2010 10:24

Hej

Kul att se att det finns några män här på bloggen.
Vi är i 90% minoritet.
Din blogg är snygg och mycket intressant tycker jag & Cool jag gillar den. Bra bloggat!!

Jag bloggar en del men med en mycket bred inriktning, eftersom jag är lärare.
Jag har också börjat blogga om "Varför är det så många kvinnor som bloggar, varför är det så få män som bloggar" ???
Jag personligen fattar inte det? Vi män är i klar minoritet varför är det så????
Jag har börjat lite smått att ta upp det här ämnet "temat" på min blogg. Ta en titt på min blogg där har lag lagt ut omröstningen. "Varför kvinnor bloggar mera än män?

Ha det bra Conny.....

http://mrconny.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

13 mars 2010 19:03

Jag har rätt många "bekanta" med hund ohc de resonerar bl a som så att om de skulle hitta ett tänkbart "objekt" och varken hunden eller objektet skulle falla varandra i smaken, ja då får det vara.
En annan bekant har levt länge ensam och kan idag inte tänka sig att dela hemmet mejd en man igen. Hon säger att det skulle bli som det var förr, -att tvätta och laga mat till mannen och så vill hon inte ha det. Jämställdheten verkar vara stor men om den sedan är hållbar i verkliga livet är ju frågan.
Personligen tror jag vi är födda i tvåsamhet men det verkar som man får tala tyst om det.

Nu börjar snart showen och jag tänker varken ringa, rösta eller somna ikväll. Då med? ha ha

Ha det bäst!

http://www.sancha.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tojan

14 mars 2010 13:50

Jag håller med. Det var bättre förr

 
Ingen bild

Mita

14 mars 2010 17:36

Jag tror mycket på att så många är så karriärssugna och väljer ensamhetan framför tvåsamheten, förr var det ju familjen som var prio A vilket det inte är idag!

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

14 mars 2010 22:01

Vill hellre att någon, oavsett livssituation kan se en som ENASTÅENDE. Man kan ju också ha en särbo i Delsbo. Det är EN sak om ensamheten är självvald och själv har jag stora behov av ensamhet ibland och däri (i ensamheten när den är självvald allså) föds mitt skapande. Men att vara ensam JÄMT är inget för mig, vill inte vara någon eremit precis!/Jag tycker inte att det är så bra att bli helt beroende och inte heller ekonomiskt men att göra saker tillsammans är helt underbart.

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards