Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 28 februari 2010

Hot mot demokratin.

Av Åke Johnson - 28 februari 2010 08:11

Jag har nog skrivit om det här tidigare, men jag tar risken att bli tjatig.


Varför är politiken så ointressant för yngre människor.

I den kommun som jag bor i är läget illa. Exakt hur det ser ut i alla partier vet jag naturligtvis inte, men det jag ser med blotta ögat så är medelåldern ganska hög.


Jag har försökt att sondera läget varför det ser ut som det gör.

Jag ska inte bli långrandig med det här, men det vanligaste svaret blir när man pratar med en ungdom är, ”allt går för långsamt”, ”tråkigt”, ”gubbigt”, mm mm.


Genom åren har ju t o m yngre människor som är invalda i Riksdagen

t o m slutat p g a trögheten i systemet. Om det nu är hela sanningen.


En stor förändring skedde när Piratpartiet bildades. Valet som de varit med om blev ju en framgång. Men då undrar jag, hur tänker då yngre. Ett enfrågeparti, ska det räcka ?

Här nere i Skåne är ju Sverigedemokraterna ganska stora. Jag räknar också dom till enfrågeparti.


Är det så att dessa krafter, som ändå dessa två krafter tillhör, kommer att bli ett hot mot vår demokrati.


I min lilla omröstning här till höger, som för övrigt definitivt inte är någon vetenskaplig undersökning, ger ändå en fingervisning om hur man ser på ämnet, politik.


I skrivande stund ser det ut på följande sätt :


Socialdemokraterna 23,5 %

Vänsterpartiet 11,8 %

Miljöpartiet 5,9 %


Moderaterna 17,6 %

Centerpartiet 0,0 %

Folkpartiet 5,9 %

Kristdemokraterna 5,9 %


Sverigedemokraterna 11,8 %

Piratpartiet 11,8 %


Övriga 5,9 %


Sverigedemokraterna är större än Folkpartiet och Kristdemokraterna tillsammans liksom Piratpartiet.

Övriga är kanske så kallade soffliggare eller blankröstare.


Kommande val blir intressanta tycker jag. Men ska enpartierna gå fram? Å vilken grupp är det som röstar på dom ? Vi får se i September.


Du som inte röstat tidigare i min blogg, gör det. Tack på förhand.

 
 
Flanören...

Flanören...

28 februari 2010 10:28

Det politiska systemet är för trögt och oöverskådligt för vår twittergeneraton, det hinner inte hända så mycket mellan inläggen på Face book.
Jag tror att framtiden kräver mer av projektarbeten.
Grupper med olika intresseområden bereder och krattar manegen för 4-årspolitikerna.
Lösare samansatta beredningar och en folkvald kärna som håller ihop och ansvarar för budget, mm.
Tror att en sån organisation inte skulle vara så mottaglig för skattesänklningar.
Folk vill ju saker och ting och då kostar det.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

28 februari 2010 10:33

Myndighetsåldern har ju ändrats några gånger men annars är det också så att även vi har varit i den åldern en gång. Det finns väl både bra och dåligt oavsett regering och är väl inte direkt någon avundsvärd situation/position att styra ett land. Har ju själv jobbat inom Regeringskansiet och sett lite "från insidan".

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nisse

28 februari 2010 11:17

Problemet med politik är att alla kompromissar hela tiden. Jag tror att en stor del av tjusningen med enfråge- eller fåfrågepartier är att de inte kompromissar om sina frågor. Därför blir deras budskap mycket tydligare och de framstår som kraftfulla.
Kompromissande är ju trots allt konsten att se till att alla ska vara lika missnöjda.

 
Sanna

Sanna

28 februari 2010 12:53

Ord och inga visor här inte *ler*
Ja varför ungdomar tycker att politiken är tråkig, kanske mycket för att de inte förstår. För när jag någon gång frågat säger de att de inte vet vad de ska rösta på och de vet inte vad partierna vill. De vet inte ens vad partierna heter eller vilka som medverkar. Så illa är det faktiskt och röstningen görs ju bara om påtryckningarna är stora annars blir det ju soffliggare av många också.

Politik ska ju också vara roligt för är det roligt fångar man upp de yngre. Så tänker jag mitt platthuvud!!!! :))

Ha en go Söndag och vila nu med fötterna högt i topp!

http://sancha.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

28 februari 2010 22:06

Mycket intressant!
Liksom att du inte bara har medelålders läsare av din blogg då, om det nu är så att det är mest ungdomar som röstar på Piratpartiet!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards