Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 15 januari 2010

Äntligen Fredag, en av veckans pärlor.

Av Åke Johnson - 15 januari 2010 14:48

Att känna frustration.


Självklart är smaken, åsikterna delade, som tur är. Som jag skrivit tidigare, varje människa måste få ha sin åsikt. Det är bara människan själv som kan ändra sin åsikt av övertygelse, inte med tvång.


Så gjorde många i LO kollektivet vid förra valet (2006). De röstade på de blå, även om LO som organisation tillhör de röda.

Med ens hade, metallera, kommunalera o s v lockats med i den blåa propagandan om mera pengar i den egna plånboken. Bekostnad av grupper som var utanför arbetsmarknaden såsom pensionärer, arbetslösa och sjukskrivna. Det var ett vallöfte från de blå, hela paketet. Ändå röstade delar av den så kallade arbetarklassen blått, för mig obegripligt.


Tanken slog Dig aldrig att även du än dag kunde stå utan jobb.

Jag ställer mig frågan, ”var det värt det”?. Var i ligger solidariteten i det agerandet ?

Var i ligger respekten för det agerandet mot människor med sämre förutsättningar ?

Var det aldrig en uns av tanke på den gruppen i samhället, när du la ner Din röst.


Du som röstade på det blå laget kanske i dag har haft sån otur så du i dag går arbetslös.

Jag undrar hur tongångarna är nu ?

Jag har en aning, eftersom jag har en del kontakter med IF Metall.


En försvagad A kassa, en försvagad sjukförsäkring, en klappjakt på sjuka människor, var det värt 1000 kronor mer i rena pengar när Ni hade jobb ?

Nu väntar vi bara på nästa grupp på Saab, Volvo, Husqvarna, bara för att nämna några.


Jag försvarar regeringens arbetslinje. Men fördelningen av våra gemensamma tillgångar måste fördelas rätt och att skattesänkningar måste upphöra.

Man skall aldrig kunna leva av bidrag. Den tanken måste bort från agendan och utplånas som tanke t o m.

Vi lär oss av misstagen, heter det. Socialdemokratiska partiet har lärt sig. Du som vill vete mer, läs partiprogrammet.


Nog märks det att det är valår, även på min egen blogg, men konstigt vore väl annars.  


I kväll blir det På Spåret. Alltid lär man sig något så här på veckans bästa kväll.


Trevlig helg.


PS. Jag hoppas att Du såg Uppdrag granskning på SVT i veckan, om inte, kolla om det går att se i repris eller på SVT play. Det kan vara en bra info. hur det kan se ut i dagens blåa Sverige DS.




 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

15 januari 2010 17:50

Detta med att välja är inte helt lätt och det finns både för- och nackdelar med både rött och blått och kanske man röstar "av gammal vana". Vet ju inte var DU har jobbat men jag har varit anställd inom Regeringskansliet och bl.a Kjell-Olof Feldt har varit min chef. Träffade en del folk och har skrivit både i min blogg och någon kommentar att jag mötte Palme inne på Rosenbad någon gång. Tror nog att det är mer tiden som råder och inte enbart "färgen" som avgör hur det går. Avundas inte alls de som styr landet. Miste själv jobbet under en "röd" regering men säger inte att allt som "de blåa" gör är rätt. Men jag tycker inte att det är rätt att "slå ner på de svaga". Men nog kan man "se rött" för mindre./Poetiskt skriver i kommentaren inne hos mig. Jo, sova är nog är bättre ord, Sov du lilla videung" t.ex

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

15 januari 2010 19:34

Ja det var intressant att se vad du hade idag och givetvis har jag missta Uppdrag granskning denna vecka men ska se om jag kan fånga upp reprisen. "Intressant"!
Här blir det Lets dance och kommer tydligen alltid att missa "På spåret" trots att jag sett det många gånger och gillar att färdas omkring i världen.

Trevlig helg pågen och hoppas du får det härligt!

http://sancha.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards