Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 9 januari 2010

Österlen som en stor sviss.

Av Åke Johnson - 9 januari 2010 15:56

Det blåser, men inte så hårt ändå. Snön täcker alla ytor som ett litet täcke av vispad grädde.

Jag kör vidare ut ur byn. Färden skall gå till Löderup.

Men va f.n Det har väl inte fallit någon snö varken i natt eller nu på förmiddagen, jo kanske lite i natt då, men inte mycket. Vägbanan blir med ens alldeles vit. Grädden har svämmat över kan tyckas. Blåsten tilltar här ute på slätten.

Nä, det är blåsten som ger vägen och landskapet sin vita kuperade yta. Ganska stora, ganska höga gräddvita vallar på vägbanan.

Jag känner i hela bilen hur den kränger när jag forcerar dessa vallar. Jag ser ut över de vita vidderna hur landskapet förändras. Det vita snön yr omkring på fälten och tar fart mot vägbanan. Bland kullarna på ena sidan vägen har snön förvandlat vägbanan till ett halvt körfält. All (nästan) snö som var på fältet ligger nu i en stor hög av vit marängsviss som täcker den ena körbanan.

Jag stannar till och tittar på detta skådespel som bara jag kan se som sitter i en varm bil, mitt på den Österlenska slätten.

Löderup får vänta. Ska inte ta några onödiga risker. Lika bra att vända hem. Löderup finns kvar till en annan dag då vädret är bättre.

Med ens då tanken gick över till verklighet och jag skulle vända hördes ett dånande som förstörde det vackra vita skådespelet.

Svissen åkte med ens upp på slätten igen. Plogbilen hade gjort sitt och jag kunde sakta vända och åka hem.

 
 
Flanören...

Flanören...

9 januari 2010 16:21

Hej
Hamnade hos dig av en slump, men det kanske inte blir sista gången.
Har röstat, men det hjälpte inte mycket, men man får tro mer på opinionsmätningarna.

Skulle vara intressant att se och uppleva Österlen i snö.
Vi brukar vara där kring Äppelfesten i Kivik.
I år bodde vi på ett ställe som hette Lenas Rum inte långt från Glimmingehus.

Kul att läse dina inlägg.

Ha det bra i grädden.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

9 januari 2010 20:27

De fyyyyger!!! (Det fyker!) Bra att du vände om, det är jättejobbigt och livsfarigt. :-( När det fryser blir ofta de översta snölagren rena pulvret. Skånevinden på det gör det till rena dödsfällan. Du fulltankar väl ordentligt? Blir du stående måste du ha värme...! Och laddad mobil, tur att det finns numera.

Blev stående i Amazon med mamma och pappa i slutet av 70-talet utanför Skurup. Det tog en 3 timmar innan vi fick hjälp att komma loss. Bensinen räckte precis...! Glömmer aldrig känslan av att sitta där inne medan snön rykte därute och mina föräldrars behärskade nervositet.

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

10 januari 2010 13:42

Vackert, kusligt men också lite spännande beskrivet. Tänk att plogbilen kom och förstörde allt!!!???

Näe man ska nog inte ge sig ut i i onödan med bil. Bättre ta cykeln i snöstormen....ha ha!

-Blev Hugo klippt?

http://sancha.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards