Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 7 december 2009

Lort Sverige.

Av Åke Johnson - 7 december 2009 17:01

En gång i tiden var Sverige ett land som med rätta kallades för Lort Sverige. Det var före min tid och säkert före Din, du som läser.

Men landet var skitigt. När var det då, jo i slutet av 1930 talet. Dåliga bostäder, utemiljön var under all kritik.

En riksomfattande upprustning kom till stånd efter en programserie i ångradion 1938. Journalisten och författaren Ludvig Nordström även kallad Lubbe Nordström gjorde reportage runt om i landet och påtalade detta.


Är vi på god väg igen månntro. Ja man behöver bara se sig omkring när man går på stan, stannar på en rastplats på sommaren, eller besöker en allmän toalett.

Glasbitar av sönderslagna flaskor på trottoarerna och gatorna. Papper, fimpar, grillbrickor ligger överallt som om det inte fanns papperskorgar någonstans.

Vad har renheten tagit vägen ?

Vad har respekten för den rena utemiljön tagit vägen ?


Kanske en Lubbe måste till igen ?

 
 
Sanna

Sanna

7 december 2009 17:46

Du vet att jag håller med dig och detta var nytt för mig och som jag brukar säga;
-Alltid lär man sig något nytt varje dag.

Ska också kalla Sverige för Lort-Sverige f.o.m nu!

Ha det!

http://sancha.bloggagratis.se

 
Mita

Mita

7 december 2009 17:50

Håller med!!
Var inne i Kalmar igår och det såg och som det varit värsta festivalen på stan, och framför allt dessa krossade flaskor gör mig GALEN!!!!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

8 december 2009 10:45

Det skulle definitivt behövas en ny kampanj! Men inte minst resurser för detta - det är ju arbetstillfällen det handlar om! Mindre lort kan bekämpas med fler städare och andra personer inom serviceyrken. På köpt får vi trevligare miljöer och bättre hälsa = avlastar sjukvården.

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Per Albin

8 december 2009 16:40

Det var bättre förr.

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

8 december 2009 21:14

Folk har nog inte blivit mer lortaktiga av sig.
Jag tror att det har slängts lite hur som haver hela tiden.
Vad som hänt är att kommunerna dragit in på den personal som plockat upp och hållit rent!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

9 december 2009 19:52

Jag blir själv upprörd när jag ser nedskräpning. Är det inte för mycket kan jab plocka upp men folk måste skärpa sig. Det är nog inte något nytt heller. Var jag än har bott har jag sett en del nedskräpning och tomma vinflaskor vid Fridhemsplan i Stockholm minns jag med bestörtning.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards