Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 18 september 2009

Låt doktorn få sin tid för personliga samtalet.

Av Åke Johnson - 18 september 2009 08:34


När jag var på ögonavdelningen i går på Ystad sjukhus så fick jag veta att åldrandet börjar vid 30 år.


Det skrivs så mycket negativt om vår sjukvård just nu i pressen. Här i Skåne skall det sparas så och så mycket pengar i landstinget. Avdelningar skall läggas ned, vissa avdelningar skall stängas. Tänk alla människor som jobbar under den pressen.


Men det var inte det jag tänkte skriva om. Jag har haft tur, så här långt, i mitt liv. Har inte behövt ligga på sjukhus så många ggr. Men de gånger jag varit där, vilken fantastisk personal de har.


Jag har legat på Danderyds sjukhus i Sthlm två ggr, besökt Ystad sjukhus i går och en gång förra året på Lunds Universitetssjukhus. Det är allt. Tack min högre makt för det.

Men alla gånger väl mottagen. Bra service, fin vård.


Men det som det klagas på är kanske vägen dit. Jag menar från husläkaren till handling. Men några tunga delar som hjärta, lungor o s v har jag tack och lov ingen erfarenhet av. Det är må hända där som det brister.


Nåja, i går så berättade ögondoktorn att åldrandet börjar vid 30. Kroppen börjar då sin nedbrytningsprocess. Visste det sen tidigare, för att inte tala om att jag märkt det när jag kollar i spegeln. 30 år har jag ju passerat för länge sedan.

Han pratade om att runt 40 år så börjar problemen av olika slag med ögonen. Vid 80 så försvåras problematiken med ögonens sjukdomar. Phu, en bit kvar, alltså.


Han tog sig tid att prata med mig, sin patient, han förklarade så jag förstod, han hade förmågan att lugna ned. Sådana människor skall vården vara rädda om. Jag var kanske inte så väldigt orolig från start men ögonen är ju det organ som man verkligen är aktsam om.


Sjukvården får inte bli ett löpande band. Personalen på denna inrättning måste få ha sin tid för samtal. Ett samtal som kanske kan hjälpa patienten till ett bättre liv.


Skall det sparas inom vården så får väl andra saker stryka på foten än själva vården och det personliga samtalet.


 
 
EW

EW

18 september 2009 10:20

Med tanke på att jag opererade mig mot närsynthet (laser) i april och maj 1992 ser jag MYCKET BÄTTRE än när jag var t.ex 30!!! Kan fortfarande läsa text på teve (om inte teven är för långt borta). En bok eller tidning läser jag utan problem./Har legat på sjukhus några gånger av ANDRA orsaker, min sjukdom men också en trafikolycka ett par veckor innan jag fyllde 23 och fick ligga på Akademiska sjukhuset en natt. Skulle väl ha behövt MER kanske men jag ville inte heller vara sjukskriven för länge då jag inte ville bli efter på sekr.kursen jag gick i Uppsala då. Rent allmänt har det varit på bra och dåligt på sjukhusvistelserna. När jag bodde på Kungsholmen bodde jag nedanför S:t Görans sjukhus. Med tanke på olika omständigheter kan jag inte påstå att jag tar kontakt med ett sjukhus "i onödan" precis!!

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Elisannw

18 september 2009 10:21

Bara ett tillägg... Rent allmänt är det ju så att jag ofta får höra att jag ser så ung ut!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards