Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under juli 2009

Av Åke Johnson - 17 juli 2009 18:27

En dag i paradiset.

Gästerna blev imponerade av det vackra landskapet. Känns härligt att ha förmånen att få bo i detta vackra landskap.


Dagen började med bad. Ja just det, BAD. I närheten av Sandskogen, Ystad hittade vi en lagom fin sandstrand. Vattnet riktigt behagligt. Till och med jag, krukan, badade. Nja, doppade mig i alla fall.

Därefter en biltur till Kåseberga och Ales stenar. En imponerande plats med underbar utsikt.


Lunchen intogs i Simrishamn, nere i hamnen. Fiskbuffé. Bättre kan det ju inte smaka.


Utflykten avslutades vid Christinehovs ekopark. Solen har tagit ganska bra i dag. Känns i pälsen, som jag brukar uttrycka det.

I morgon blir det släktträff här. Ny dag nya vinster.

Av Åke Johnson - 16 juli 2009 10:37

Hur kan alla knallar överleva.

Kiviks marknad är en stor marknad. Jättestor.

Att alla dessa T shirts som säljs, stånd efter stånd. Hur kan alla få ta del av kakan?

Ganska mycket folk var det. Ni som känner till området där marknaden är placerad på vet vilken stor yta som är till knallarnas förfogande.

Inte en grästuva var outnyttjad.


Marknaden i Tomelilla i dag lär bli betydligt mindre och gemytligare. Men nu får det räcka för min del. Frun får gå med våra gäster medan jag bl. a. skriver detta och förbereder dagens lunch som skall inmundigas vid Stens huvud. Blir en lagom tripp dit i dag på eftermiddagen.


Blev inget dopp i går. När vi gick omkring i Kivik så drog en rejäl regnskur över marknadsplatsen.

Dock såg det ändå mörkare ut mot Ystad hållet.

Medan regnet pågick åt vi en Älgkebab. Det mina vänner kan jag rekommendera. Mycket gott.


Vid femtiden hjälpte jag till med ”Loddan”, tror att det heter så på skånska. Betyder en liten låda eller kur där partiet skall sälja lotter på marknaden i dag. Vad gör man inte för att vara med och hjälpa till så partiet synas.

En nästan tropisk värme blev det fram åt kvällningen, med ca 28 graders värme ganska sent på kvällen.

Men gud vad härligt det är ändå med riktig sommar.


Bilden nedan. Strandgräs.

Det närmaste vattenlinjen som jag kom i går.

Av Åke Johnson - 15 juli 2009 07:48

I dag blir det Kiviks marknad.

Jag låter nästan som en marknadsfrik. Degerberga i Söndags och nu Kivik. Men så är inte fallet.

Vi har besök från Sthlm hos oss och Kiviks marknad hägrar, så det blir en tur dit och på eftermiddagen ett besök på Glimminge hus.

Den här dagen kommer att gå snabbt som bara den känner jag på mig. Vi skall trängas med andra besökare och de brukar vara många.


Om vädret tillåter har jag lovat ett dopp också till den som vill.



Bilden nedan, del av stranden i Ystad.

Av Åke Johnson - 13 juli 2009 18:42

Tacksam om du deltar.

Av Åke Johnson - 13 juli 2009 17:42

Äntligen några droppar regn idag på morgonen. Men det blev ynka 8 mm. Men bättre än ingen ting.


Så är det en ny vecka med nya vinster. För nog är det väl så, nu på sommaren så drar man bara vinstlotter.

Sommaren består av några få veckor egentligen. Vi är ju redan inne i mitten av Juli. Hur än det är så är vi snart inne i Augusti. Men den månaden kan vara underbar den också. Men mörkret smyger sig på varken man vill eller inte. Men det har en viss tjusning det också.


Trotts en varm sommar så har det inte blivit något bad i havet ännu. Algblommning runt Simrishamn och ganska hög sjö i Ystad trakten för att inte tala om vattentempen.

Men jag får leva på hoppet. Det vore väl katten också om jag inte fick mig ett dopp i år.

Jag får leva på hoppet som kaninen. Det gör alla kaninerna som springer omkring på stranden vid Ystad i alla fall, men de vill nog inte bada förstås.

Av Åke Johnson - 12 juli 2009 20:00

Har man varit på en så har man varit på alla.


Marknaden i Degerberga var som vilken marknad som helst. Jag fick en uppgift om att den här marknaden skulle ha lite bättre alster. Med det menar jag lite mer av hemslöjd och liknande. Men så var inte fallet.

Själva marknaden var i hembygdsparken. Det i sig var trevligt. Men knallarna hade det vanliga.


Nu drar de väl vidare till Kivik och därefter till Tomelilla. Går jag nu på någon av dom också så blir det som SVT,s  TV kanaler nu, allt i repris.



Av Åke Johnson - 11 juli 2009 18:23


Marknadernas tid just nu. Mindre som större. Den kanske mest kända, Kiviks marknad kommer snart den också.

I dag var det loppismarknad i Spjutstorp. Mycket folk och mycket bilar. Den lilla byn ser nog bara så här mycket folk just den här dagen.

I morgon är det marknad i Degerberga. En marknad som jag aldrig besökt tidigare, men i morgon blir det nog av.

Det är faktiskt skillnad på marknad o marknad. För mycket tingeltangel är inte roligt tycker jag. Degerberga lär vara en sådan som har mera hemslöjdsalster, det är trevligare att titta på.


Kivik då. Den kanske mest kända av de alla. Är nog så illa tvungen att besöka den i år. Det besöket som vi får hit vill se den.

Troligen för Bombi Bitt. Ja så kan det vara.

Varför jag är tveksam ? Åt hellskotta för mycket folk. Men vackert är det förstås, alldeles vid havet.


Bilden nedan, vy från Ystad.



Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards