Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 8 juni 2009

Efter valet.

Av Åke Johnson - 8 juni 2009 15:55


Valvakan är över för den här gången.

Vardag igen. Ser eller känns det något annorlunda i Europa efter valet.

Utan att vara någon expert, så tror jag att Europa ser annorlunda ut efter gårdagens val.


Dels så kom fler högerextremistiska partier in i parlamentet.

Valdeltagandet överlag i Europa var dåligt. Måste betraktas som ett bakslag för parlamentet och dess trovärdighet. Sverige var väl ett litet undantag. Men skrämmande dåligt trotts allt.


Under valnatten kom som brukligt är partiledare in i studion för att kommentera deras valresultat.

Sossar och högermän kan ta varandra i hand. De tar inte Europapolitiken på allvar. I vart fall tyckte jag att det verkade så när de svarade på intervjuarens frågor.


Hur kan en Socialdemokratisk ledare vara nöjd med 24,6 % av rösterna ?

Hur kan en Högerledare vara nöjd med 18,8% av rösterna ?


Mona Sahlin ”Bara vi är större en Moderaterna”. Precis som det skulle vara en måttstock på engagemanget.

Fredrik Reinfeldt ” Vi värnar om Svenska finanserna och gratulerar Folkpartiet”. Vad är detta för trams från ledare av det två största politiska partier vi har i det här landet.

Det handlar ju om EU och dess frågor, inte Svensk inrikespolitik.


Europafrågorna är mycket viktiga för alla som bor i Europa. Sverige är väl inget undantag. Då skickar etablerade partier sitt B lag till Bryssel. Ja, det säger väl nästan allt, tycker i alla fall jag.

Besluten i EU påverkar alla Svenskar, varken vi vill eller inte.


Partierna tar inte EU på allvar, folket tar inte EU på allvar.


Jag tror nog frågan är relevant ”Varför är vi med när vi inte engagerar oss ”. Som i allt annat så måste engagemanget finnas med.

Eller använder våra partier EU parlamentet som en avstjälpningsplats för överblivna politiker som är obekväma i Sveriges Riksdag.


Sossarna skickar bl. a.. en EU kritiker.

Moderaterna skickar en överbliven högerman från det gamla högerlaget.

Folkpartiet skickar fram en äldre tanta, folkkär med skinn på näsan, men ändå.


Ja, undra får man göra. Men det har alltid varit skillnad på skit och pannkaka.


Det är inte undra på att ungdomen väljer Pirater. Tar inte de etablerade partierna detta på allvar nu, då bävar jag inför Riksdagsvalet 2010.

Då är tjansen stor att vi har både Pirater och Sverigedemokrater i Sveriges Riksdag.



 
 
GladaKatarina

GladaKatarina

8 juni 2009 16:42

Det kunde banne mig inte sägas bättre! BRA Åke!

Helt sant: Sahlin och Reinfeldt talar om inbördes rivalitet när det handlar om Europa!

Vad fick SD till sist, 3,9%? Farligt...

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Elisabeth

Elisabeth

8 juni 2009 17:09

Tack för kommentaren. Jo, visst finns det många mindre helt underbara ställen i Skåne, det är då ett som är säkert. Men jag älskar verkligen Malmö också. Bodde ju 19 år i Stockholm och arbetade där också, Har väl trivs bäst just DÄR av alla platser jag bott på faktiskt. Men jag bodde vid Thorildsplan, inte "mitt i smeten". Blir jag "storstadsbo" igen är det väl meningen, men inte större än Malmö.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Magnus

Magnus

8 juni 2009 17:25

Hmmm...Nu förstår jag inte alls. Vad då för b-lag?
Att skicka eu-kritiker behöver väl knappast heller vara fel.
Att det sen blandas ihop med inrikespolitiken var väl knappas förvånande. Det var ju bara att lyssna lite innan valet. Fanns ju dessutom en framträdande sosse som poängterade att det inte var viktigt att vara insatt i eu-valet. Man kunde rösta på det parti som man vanligen röstar på i Sverige.
avstjälpningsplats??? gäller det även Margot som är en av de bästa politiker som Sossarna haft de senaste åren..?
Förstår inte riktigt vad du hade förväntat dig...du kände väl till förutsättningarna, eller?

http://mj.bloggagratis.se

 
Magnus

Magnus

8 juni 2009 17:30

Föresten, tack för skivorna. De kom idag.

http://mj.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mats

8 juni 2009 17:36

Jag tycker det är löjligt att tro att folk röstade på Piratpartiet pga missnöje mot etablerade partier. Jag är övertygad om att de flesta som lade sin röst gjorde det pga integritetsfrågan. Inte om man ska få ha rätt att ladda ned eller inte utan om den djupare frågan: Rätten till anonymitet på internet.

 
Ingen bild

Skånepågen

8 juni 2009 19:13

Magnus och Mats.
Håll isär begreppen. EU parlamentariker och kommissionär, två skilda saker.
Nej Mats, jag tror heller inte att Piraterna fick missnöjesröster. De var de unga som röstade på dom. Däremot SD var nära den här gången. Vilka som röstade på sd har jag ingen koll på just nu.
Fortsätter trenden så kommer de in i Riksdagen nästa år.
Men självklart är det ett visst missnöje valresultatet avspeglar.
Ta och kolla statistiken.
Magnus du har rätt betr. sossen som sa o s v. Man tar inte EU frågorna på allvar, eller också så är det okunskap.

 
Sanna

Sanna

8 juni 2009 19:19

Smutskasta varandra är ju ett välkänt fenomen sedan länge men att också ge sken av att de är överlyckliga trots nederlag är ju precis lika fånigt.

Barnstjärtar är vad de är! *tycka*

Snart Cesar och vi tittar och lär oss...:))

http://sancha

 
Eva

Eva

8 juni 2009 19:36

Jasså, ni har blött och kallt där nere? Solen sken på morgonen, sen såg det ut som molnen skulle vinna, men nu har solen vunnit igen. Skönt! Hoppas det blir bättre väder både hos oss och hos er. Man är less på regn och blåst nu.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

http://www.gruddelin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards