Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg den 28 mars 2009

Av Åke Johnson - 28 mars 2009 10:34


Tänk vad mycket man skall tänka på nu för tiden som privatperson.


Miljön står numera i fokus som ett exempel.

Någon undrade över mitt miljötänkande med tanke på mitt inlägg om lyxbilar som bl. a. säljs till Tyskland.


Självklart tänker jag på miljön. Men lever jag efter den info. som jag får genom radio och TV. De dokument som jag får genom mitt politiska parti.

Jag försöker, men skulle man granska mig, så skulle resultatet bli dåligt skulle jag tro.


Dels är det svårt med miljöfrågor. Dels så har jag en uppfattning och flera med mig, att problemet är globalt.

Sedan förstår jag inte det här med kostnaderna runt miljön, utsläpps kostnaderna. Att vissa kan köpa sig fria. Dyrt men än då. Miljön blir ju inte bättre för att jag betalar lite extra för att jag släpper ut mer än tillåtet.


Ta exemplet med lyxbilarna igen.

I Tyskland körs dessa bilar numera efter försäljning från Sverige. Miljöförstöringen stannar ju inte bara i Tyskland som land.


Om vi i Sverige skall ha den renaste miljön och gå i framkant för detta. Vad hjälper det när grannen skitar ner.

Jag menar att frågan måste tas på allvar globalt och reglerna måste bli lika i alla länder. ”Det blir svårare än det låter”. Så sant, så sant.


Jag är för nya energikällor men även för kärnkraften.

Många menar att detta förhållningssett är förkastligt. Då kommer det inte att läggas några pengar på att utveckla ny grön energi. Men varför skall det ena behöva utesluta det andra. Jag bara frågar?


Vad skall jag då som privatperson tänka på för att värna vår miljö i min vardag.


Här är några saker som jag direkt tänker på. Finns säkert flera saker.


Åka kollektivt till jobbet.

Tänka på hur min mat är producerad och var.

När jag köper kläder. Hur och var är dessa producerade.

Ta tåget i stället för flyg.

Minimera eller sluta med flygresor.

Skrota min gamla bil och köpa en miljöbil (om jag över huvud taget skall ha bil )

Sortera sopor.

Sluta att skjuta fyrverkeri pjäser

Minimera elförbrukningen, lampor, stand by läge på apparater och dyl.

Mm, mm.


Hörde ett inslag på TV för en tid sedan. Gällde flygresor. Reportern stack upp mikrofonen på en äldre dam och frågade om hon tänkte på miljön nu när hon skulle flyga till varmare länder.

Svaret blev;

-jag är så pass gammal nu så jag har levt mitt liv.


Då tänkte hon inte på kommande generationer. Fy tanten, så säger man inte.




Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards