Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 19 mars 2009

Skillnad.

Av Åke Johnson - 19 mars 2009 17:33


Det som har skett har skett.

Drog mig till minnes ett samtal som jag hade med en Italiensk kollega då jag i mitten av 80 talet jobbade i Sverige för en Italienskt bilfabrik.


Han var ganska ofta i Sverige eftersom han var fabrikens representant. Vi reste ofta gemensamt i vårt land och besökte olika återförsäljare från Ystad till Haparanda.

När man kommer en person så nära under ganska långa perioder och flera gånger per år så lär man känna personen ganska väl.

Vi pratade om allt möjligt mellan himmel och jord. Jag frågade honom lite då och då vad han tyckte om Sverige och om våra seder och bruk. Han ställde naturligtvis samma frågor till mig vad jag tyckte om Italien.

Jag var oftast där två gånger per år, både i Milano och Neapel.


Jag svarade honom ärligt att jag älskade Italien och den Italienska mentaliteten även om jag bara nosat lite på ytan. Den Italienska maten, bilarna, tekniken, klimatet inte att förglömma och sammanhållningen inom familjerna och generationerna.

Att landet på 40 år efter andra världskriget kunnat byggts upp till en så fin stat, dels socialt men även teknologiskt.


Det var då han kontrade med att ”Svenskarna borde lära sig lite av Italienarna”. Jag blev nog en aning paff och säkert röd i ansiktet. ”Vadå lära sig” kommer jag ihåg att jag tänkte.

Det verkar som Ni tänker mer på era hundar än era föräldrar och era familjer” sa han ganska snabbt.

Ni omhuldar era hundar och sätter in pappa och mamma på hemmet i ställe för att omhulda dom”fortsatte han.


Sedan kom det lite om den söta sliskiga maten som vi har, men det är en helt annan femma. Dock fick Sverige 10 poäng av honom, för vårt vackra landskap och rena städer, av 10 möjliga.


Men det slog mig nu vad han sa om hundar och människor. Sedermera så förstod jag att hunden har en mycket lägre status i Italien än här hemma.

Hur det är i dag vet jag inte, det var ju 25 år sedan detta samtal utspelades bland två unga tuppar, någon stans i vårt vackra Sverige.



 
 
Ingen bild

Sanna

19 mars 2009 19:27

Det finns inget land som Sverige som månar så mycket om djur, både tam- resp vilda.
Ser en hel del hundägare som bl a säger att de lever förr ensamna med sina hundar än är sambo med någon som inte gillar djur. Uppenbarligen ser inte alla människor till just människan i första hand och här är vi nog både udda, exentriska och annorlunda än resten av jordens befolkning.

Italien är ett land jag aldrig varit i men skulle gärna vilja besöka Rom och Venedig.

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

19 mars 2009 22:24

Eftersträvansvärt är att vi både tar hand om våra husdjur och våra gamla!
Men vi lever ju så effektivt här, var och en ska leva egna liv.
Bostäderna är inte byggda för "generationsboende" och de gamla flyttar ibland längre bort från barn och barnbarn till ett boende som de sett ut som trevligt.
Men skillnaden är kanske inte så stor längre, den snabbhet de uppvisade under de 40 åren har säkert accelererat de senaste 25...

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

20 mars 2009 09:43

Detta är oerhört intressant, och som Titti säger är det bra och rätt att måna om båda. Men det ena skall inte ersätta det andra och djur skall få vara djur - det kan de vara även som husdjur.

Men jag håller med din fd italienska kollega, det gör jag. Och efter hand som vi monterar ner den svenska välfärden, blir allt fler familjer tvungna att leva allt mer italienskt.

På gott och ont. Gott, eftersom en familj med gemenskap är oerhört värdefullt. Ont, eftersom vi inte har bostäder som passar för generationsboende och inte längre är kulturellt skolade till att bo tätt in på varandra. Dessutom är en dysfunktionell familj en börda som istället skadar än hjälper.

En dålig familj kan orsaka så mycket skada, misshandel, övergrepp, hedersrelaterad brottslighet...

Tveeggat svärd. Men en god familj är verkligen vad alla borde få leva i.


http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
stort och smått

stort och smått

20 mars 2009 11:38

Sv: Jo jag läser en distanskurs som heter Journalistiskt skrivande. Har precis börjat, och hittills verkar det kul.
Men trist att ingen av mina "klasskompisar" velat ge mig respons....
Trevlig fredag!

http://agneta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

stort och smått

20 mars 2009 11:54

Glömde: Tack!!! : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards