Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 8 mars 2009

På tal om sex och samlevnad och relationer.

Av Åke Johnson - 8 mars 2009 19:08


I nöd och lust.


Vi skall inte tro att det var lättare förr med relationer. Nya förhållanden skulle bildas då liksom nu.

Ofta får man höra att barnen kanske kommer i kläm. Ja, det kan vara en tanke förstås.


I min släktforskning kan jag se vad många ”oäkta” barn det fanns. Men, oäkta barn vart det folk av också, även om ordet oäkta följde dom till graven. Men hur blev deras uppväxt när modern träffade en ny man som hon skulle gifta sig med.

Många oäkta barn lämnades bort till morföräldrar eller rent av gudföräldrar. Men det var då det.


Nå, kan då barn vara ett hinder för att bilda en ny familj i dag?

Tror inte det!

Men onekligen ställer det höga krav på relationen. Att ta hänsyn. Mannen och kvinnan har barn sedan tidigare förhållanden. Det är klart att det ställer vissa krav. Speciellt när de skall förenas under samma tak.


Jag tänker på uttrycket ”jag älskar dig, men begär inte att jag skall älska dina barn”. Med det som utgångspunkten blir det inte lätt att bilda en ny familj. Går det över huvud taget? Bara en undring?


Ett annat fras att ”blod är tjockare än vatten” gör inte saken lättare.

Här gäller det, att vara överens från början skulle jag tro?


En annan fundering som jag har är vad prästen sa framme vid altarringen under vigselakten :


Redan i begynnelsen gjorde skaparen människorna till man och kvinna och sade ; För den skull skall en man överge sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru och de tu skola bliva ett. Så äro de icke två utan ett”.

Hur många män överger sina föräldrar?

Tror också att detta stycke är borttaget ur vigselakten i dag.

Men innebörden i äktenskapet består, överge sin fader och sin moder, känn på den?


Hur var det nu, ”blod är tjockare än vatten”. Låter det krångligt, ja,jo det är komplicerat. Så man ska nog inte komplicera förhållandet för mycket.

Men tänka efter före, bör man nog göra.




 
 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

8 mars 2009 20:15

Nya förhållanden är säkert välgörande för många!
Men vad jag undrar är: varför i hela friden måste varje nytt förhållande befästas med ett nytt barn?

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
kastrullis

kastrullis

8 mars 2009 23:16

Jag lider nog mest av inre stress. Yttre stress kan jag till och med uppskatta om det finns ett lagomt mått av konstruktivitet i den. Men inre stress, den dödar!

http://kastrullapan

 
Sanna

Sanna

8 mars 2009 23:34

Jag kan tänka mig att ensamstående mammor skulle kräva mer att en ny man skulle älska hennes barn än tvärtom.
Vardagen som kommer är ju på den man ser hur det också fungerar. Så att livet är fest är nog bara för unga människor och barnlösa.
De som redan sitter med barn har ju inte tänkt efter "före" men jag kan tro att det trots allt är en minisumma statestimkmässigt där barnen kommer i kläm av nya förhållanden.
Sedan finns ju undantag av allt.

Tänk att det var så många som föddes utanför äktenskapet ändå förr i tiden. Det kunde man inte tro.
Låter himla skoj och intressant det här men ett "pill-jobb" också antar jag.

I hur många led har du kommit nu?

http://sancha

 
GladaKatarina

GladaKatarina

9 mars 2009 15:42

Själv gillar jag de orden: "För den skull skall en man överge sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru och de tu skola bliva ett. Så äro de icke två utan ett”

Överge är en lite väl stark översättning, bara. Lämna vore ett bättre ord, och då i betydelsen att man lämnar sitt föräldrahem för att skapa ett nytt hem där man är de vuxna med ansvar! Det handlar alltså inte om att lämna de gamla vind för våg - tvärtom i den bibliska kulturen - men att äktenskapet är en av vuxenlivets många initiationsriter för att förbereda en för ett viktigt uppdrag och ansvar.

Det kan nog vara skillnaden på nu och då - lyckliga eller olyckliga, så är det många som inte ser äktenskapet för vad det är. I många förhållanden tar den ena det väldigt allvarligt, den andra mindre allvarlgt. Resultatet blir obalans.

Vad jag mer och mer funderar på är: hur skall vi fostra kommande generationer att förstå varandra och kunna leva tillsammans? Relationer av alla slag är avgörande för hela vår existens. Fungerar inte det, får vi snart packa ihop och lämna över rodret till gnuerna... Hade säkert varit bättre. ;-/

http://gladakatarina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards