Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 1 mars 2009

Relationer.

Av Åke Johnson - 1 mars 2009 17:18


I brist på annat brukar jag ”öga igenom” några bloggar lite på måfå. Det slår mig ganska ofta att människor är öppna och berättar om ganska svåra personliga saker. (hoppas de talar sanning)


Killen eller tjejen har gjort slut!

Gubben är tråkig! Tjejen också kanske!

Ja, så har jag blivit singel igen!


Kort sagt sex och samlevnadsfrågor.


Läste en av mina bloggfavoriter i dag, hon skrev om ”Relationstankar”.

Ett av de ämnen som jag gillar att prata om, för att en relation till en annan människa är fundamentet mellan människor som vill vara ihop för ett bilda familj eller vara bästa vänner.


Vad är det då som är svårt i en relation? Jag skrev för en tid sedan att vi i Sverige har en hög procentsats enmanshushåll i Europa.

Vad beror det på?

Jag har naturligtvis inget dokumenterat forskarresultat på det. Jag kan bara gissa och vad ensamstående människor berättat för mig.


Alla har vi varit ensamstående någon gång i livet. Vissa av oss har erfarenhet av det också efter ett längre eller kortare partnerskap i form av samboförhållande eller äktenskap.


Svaret som jag fått av ensamstående som varit sambos eller gifta är :

Kärleken försvan.

Svårt att alltid ta hänsyn.

Svårt att acceptera motpartens ideer.

Svårt att få gemensamma intressen.

Missbruks problem.

Partnern har svårt att låta mig göra det jag gillar. Listan kan göras längre.


Men en sak är klar ” bättre att vara ensam ensam än ensam två”. Blir det det sistnämnda så tror jag att förhållandet måste vara oerhört stark i en annan mening om förhållandet skall kunna hålla.


Det stora i det här för att förhålland skall vara bra tror jag är :


ömsesidigt förtroende.

kunna synkronisera.

hög acceptans.

några gemensamma intressen.

passionerad kärlek som med tiden går över i innerlig kamratskap mm mm mm mm.


och till slut respekt för varandra.


Svårare är det inte :-).



 
 
Sanna

Sanna

1 mars 2009 19:10

Att leva ihop med en annan människa är inte det lättaste alla gånger och ama blir oense om saker och ting och ibland fäller man hårda ord. Människor är olika varandra och man och kvinna så långt ifrån varandra att det ibland är otroligt att vi ens passar ihop.
Människor kämpar inte så mycket idag för att behålla sin relation om det inte går som man vill. Då menar jag och syftar inte på drog - misshandel problem utan kanske bara att man träter och det kan vara pengar - svartsjuka etc.
Jag tror heller inte att våra mor- farföräldrar var lyckligare om man går tillbaka några år. Där satt många kvar i förhållanden bara för att ingen ville ta sig ur detta och skämmas. Det var inte fint att skiljas på den tiden. Sedan hade ju kvinnor mycket svårt att klara sig själva bl a ekonomiskt.

Mäe dagens ungdom orkar inte kämpa och jag undrar ibland om det verkligen är äkta och riktig kärlek. För vore det så skulle man inte vilja mista den personen så lättvindligt.Dessutom är man rädd om den man har kär.

Klart det blir Beck för sjutton också. :)

http://sancha

 
GladaKatarina

GladaKatarina

2 mars 2009 10:04


Bra sagt, Sanna! :-) Håller med dig!

Håller också med om de punkter du har Åke. Men det är svårare än man tror att hitta någon som resonerar likadant. Så fort man går från vänskap till förhållande, slänger en del människor stora delar av respekten åt sidan. Tror mycket det beror på ens uppväxt.

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

2 mars 2009 15:49

Tack GladaKatarina!

Nu Åke får du berätta vem mannen var. Har svarat men utan namn i inlägget.

http://sancha

 
Kastrullis

Kastrullis

2 mars 2009 17:39

Ehh, svårare än så är det inte???? Det är ju det svåraste av allt. Vilket är ofattbart för det borde det inte vara. Så märkligt, allt man höll för sanning när man var yngre, tjena!!! Inte blev det så, i vissa fall blev det sämre och i vissa tack och lov bättre, men svårt. Jo tack! Bor vid Fridhmesplan, strax efter St eriksbron.

http://kastrullapan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards