Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 10 december 2008

Att få ha en åsikt.

Av Åke Johnson - 10 december 2008 16:17

Alla åsikter måste respekteras.


En åsikt om vilken sak den än må vara, så måste man få ha den. Det kallas åsiktsfrihet och det har vi i det här landet.


Jag skrev om demonstrationsrätten för någon dag sedan. Så fort som det blir något problem så skriker en del att rätten till demonstration skall nedmonteras, istället för att fråga sig, varför blev det problem eller upplopp, eller vad det nu är som går snett.


Jag tycker att vi skall vara rädda om all den frihet som vi har, som t ex yttrandefrihet, religionsfrihet och värna om det skrivna ordet.

När jag läser dagstidningarna så kan jag läsa lite då och då att vissa vill begränsa våra friheter av

t ex ovanskrivna rätter . Varför det ?


Att inte låta Nazister, Sverigedemokrater och alla andra politiska partier eller organisationer demonstrera eller prata för sin sak, gynnar ingen.

Vi lever i en demokrati.

Det är väl alla människors sak att hålla med vad de har för budskap eller att förkasta.

Att tysta ner åsikter i farstun tror jag är farligt.


Vad gör vi då med alla bråkmakare som dessa i Lund och Salem t ex. Om jag hade ett enkelt svar så skulle jag ge det.

Våld hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.


Jag skrev ett medborgarförslag till hemkommunen betr. nedskräpningen och skadegörelse för några månader sedan.


Svaret kom sent om sider.


I korthet löd det så här ; Man måste börja i hemmen och fortsätta i skolan med information vad man får och inte får göra.

Är det så enkelt, tänkte jag när jag läste svaret från kommunen.


Förresten är det något nytt med tanken att man pratar om vad som är rätt och fel.






 
 
Sanna

Sanna

10 december 2008 18:05

Jag tycker också att alla ska få ha en åsikt men det ska ju inte få gå till så att om några fått tillstånd till att demonstrera så ska ju inte anti-anhängare få förstöra den demomstrationen. Då får de söka tillstånd en annan dag och visa sin åsikt på så sätt. Så jag tycker att det borde bli en rensning innan demonstrationerna kommer igång just för att var och en ska få ha sin åsikt och belysa den på detta sättet. När det är dags för ex. nynazisternas tur kan man ju hålla sig hemma "alla" som inte står för deras åsikter så tror jag personligen att de tröttnar efter några gånger med tomma gator och torg. Näe, mycket är egentligen bara omogenhet och jag förstår inte hur dessa ungdomar kan hamna där om man har föräldrar som bryr sig, men det har väl inte de ungdomarna som kan vägleda dem. Mina åsikter kan tyckas banala eller för enkla men allt går om bara alla hjälptes åt och jag är en som inte smiter om det bara gäller.....// Du frågade om hunden min. Ja, han har blivit biten 12 ggr av lösa hundar varpå två diskbråck uppstått. Ha det gott.

http://sancha

 
Peter PC Carlsson

Peter PC Carlsson

10 december 2008 23:30

Jag delar det du säger om att våra friheter måste vi värna. För att kunna värna dessa, som rätt att yttra sig, demonstrera och ha religionsfrihet. Ja då måste vi också agera och argumentera emot organisationer som har ickedemokratiska drag. Organisationer som AFA, som SD, och EAP borde möta ett starkt folkligt motstånd.

Jag tror på deras rätt att säga vad de tycker och jag hävdar min att argumentera emot deras åsikter.

Men som sagt jag delar det du skriver ovan.

http://enbart.blogg.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

11 december 2008 21:02

Det är rätt, Åke. Som jag ser det är rätten till att demonstrera och demokrati beroende av varandra.

Demonstrationer ledde till rösträtt för först män och sedan kvinnor i såväl vårt land som i många andra.

Ja, människor gick i döden för det. Vissa slogs av fel skäl. Men den FRÄMSTA anledningen får inte glömmas bort!

Att ta bort demonstrationsrätten skulle vara som att börja nedmontera rösträtten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards