Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 13 september 2008

Åter lite om ålder.

Av Åke Johnson - 13 september 2008 11:41



Fick några kommentarer i mitt förra inlägg om åldrandet.  Det tackar jag för. Är roligt att få mothugg och medhåll.
Jag håller på som fritidspolitiker och som sådan gillar jag lite mothugg. Det friskar upp.

Vad jag menar är att vi människor förändras med de olika åldrarna. Egen erfarenhet. När jag blir ännu äldre så kanske jag får en helt annan åsikt om en fråga än vad jag har i dag. Om jag tittar i backspegeln så har min åsikt förändrats med åren. Skall nu inte blandas ihop med min politiska grund som hela tiden varit den samma.

De så kallade kriserna kanske vi är överens om.
40 års krisen, som många pratar om.

Kärlek och ålder.
Självklart håller jag med Er, kärleken är blind.
Men vad jag menar är att åldern tar ut sin rätt. Kvinnan 25 gifter sig med mannen 50. I början går det säkert bra. Men när kvinnan är 60 är mannen 85.
Det finns säkert äktenskap som funkar, men för det stora flertalet, jag tror knappt det. Intressesfären ändras också med åldrandet och någon av parterna tröttnar.
Så, när det gäller ålder och kärlek, så menar jag, att man kan inte bortse ifrån åldrandet som förändrar.

Arbetsplatsen.
Här tror jag att det kan skilja, beroende på vilket yrke man har och hur många människor man är i ett team, t. ex.
Är man bussförare, lokförare eller något ensamjobb, så spelar naturligtvis inte åldern någon roll. Förutom i lunchrummet där de äldre sitter för sig och de yngre för sig. Varför? Det tarvar ett eget inlägg.

Jobbar man på en större bilverkstad t. ex .(egen erfarenhet), 25 bilmekaniker och det blir rast. Ja nog sjutton sitter de äldre för sig och yngre för sig och invandrarkillarna för sig. (den sista kategorin en annan problematik).

Har en bekant som jobbar inom reklambranschen. Han påstår med bestämdhet att när man är över 40 år så platsar man inte i gänget med 25 åringarna. Varför?
Jag tror att så många yrken har förändrats i och med datoriseringen så 40 talisterna och deras erfarenheter värderas inte och har inte samma värde längre.
"Så här jobbade vi förut och det fungerade alldeles utmärkt", säger 40 talisten. Vad f..n skiter inte en nyutexaminerad reklamman, bilmekaniker om det.

En sak är säker. Den äldre generationen bör lära sig av den nya tekniken. Den äldre bör lära sig av de yngre om livet skall vara lite positivt.
Men många 40 talister och äldre är konservativa och tycker att de kan mest och har gått före.
Jag däremot lyssnar på de yngre för de har så mycket att ge.
Den nya tekniken kan de yngre mycket bättre. Men så har det alltid varit, men många har säkert svårt att erkänna det.


Det vore också bra om fler yngre intesserade sig för politik. Annars blir de politiska livet en sidogren till PRO.

 
 
Ingen bild

sireno

13 september 2008 12:58

Jag blev fängslad av ditt inlägg om ålderskillnad. Jag har varit gift men en äldre man. Och kände precis det du beskriver "Intressesfären ändras också med åldrandet". Jag gjorde mitt val en gång och vi hade vår glanstid. Jag blev änka vid 55 år, men hittade ny kärlek och är omgift.
Sen har vi den problematiken i vår vardag på våra arbeten där ung och gammal möts som kollegor. Och visst man ler invärtes åt deras tankar som man själv erfaret och lagt åt sidan. Man lyssnar till ungdomen som låter så erfaren och klok men ändå inte har prövat livet som jag. Ungdomar idag har sånt självförtroende. Och det är både på gott och ont. Där jag arbetar har vi återkommande möten, och där framträder de nya unga väldigt och tar stor plats. Emedan vi äldre som varit med längre ler, och blir bara så trött. Men... det finns även de som är försiktiga och lågmälda och ber ödmjuk få ordet att säga någonting.

Du skriver väldigt klokt och jag håller med dig i det du skriver fullkomligt!
Tack!

 
GladaKatarina

GladaKatarina

14 september 2008 11:44

Håller också med dig, Åke. Vad du beskriver är relationer som inte utvecklas tillfredsställande. Relationer har vi överallt, i skolan, på jobbet och fritiden och inte minst hemma.

Ålder kan lägga stora hinder ivägen! Men vår ovilja till att mötas, lyssna och lära är de största problemen. Vi har ju alla så mycket att ge. Ett gott förhållande, oavsett var, är inte en fråga om ålder.

De unga behöver förstå att man inte vet allt när man är 20, vilket man tror. De äldre behöver påminnas om hur det var att vara 20 och tro att man visste allt. De yngre mår bra av att förstå hur mycket erfarenhet de äldre har. De äldre skall dela med sig och framför allt få TID till det.

Tycker att vi är alldeles för måna om att SKILJA ålderskategorier åt här i Sverige, istället för att blanda friskt! Det skapar en särskild sorts segregering som skadar oss alla i långa loppet, när det istället skulle kunna berika oss. :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards