Skånepågen, politik och annat.

Direktlänk till inlägg 6 februari 2014

De senaste dagarna har varit lite av vår i luften

Av Åke Johnson - 6 februari 2014 09:42

Så var det gjort!

I Tisdags provade vi årets första semla. Försvinnande god, eller lika god som den brukar vara. Att jag/vi har kunnat hålla oss så här länge in på säsongen är i sig en bedrift. Våra två bagerier, som vi har i byn, började med detta bakverk straxt efter julhelgen och vi har kunnat låta bli att köpa. Lite av ett rekord. Förr åt vi den med varm mjölk men numer blir det till kaffet.

 

De senaste dagarna har varit lite av vår i luften. En av dagarna, sol från klar himmel, de andra halvklart och lite sol. Inte utan att tankar på husbilsresor och andra resor gör sig påmind. Det förstärktes av olika resekataloger som damp ned i brevlådan i går. Bland posten låg även katalogen från Caravan Club och en husbilstidning. Om några månader så är det dax att gå över till garaget och starta upp husbilen och göra en årlig service på den.


Snön som vi hade har försvunnit i själva samhället men utanför så finns stora snövallar kvar utefter vägarna som röjts bort från vägen. Snön blåser igen vägarna här, som kanske alla vet, i och med det så blir det jättehöger som plogats upp till stora vallar. Men fortsätter det här bildvädret så kommer nog dessa högar att förintas de också. Men, nätterna är kalla och stoppar upp smältningen.

Men som det står i visan,”än så är det vinter, än så sova björk och ljung o s v”. Så det är bara att bida tid.


      


 
 
Sanna

Sanna

6 februari 2014 13:40

Då blev du före mig och har inte testat semlan ännu. Skoj att göra hur en del intar den. Det finns tydligen flera sätt att äta denna lilla underbara delikatess. Själv äter jag den gärna med varm mjölk till men går också bra till kaffet. Sedan kommer det där med hur man äter. Först ska locket av och sedan lite grädde och sist men inte minst betar man av ena sidan bullen till den andra och får då samtidigt den söta mandeln i munnen. hehe

Jag har aldrig testat alternativ semlan som många åter och tycker inte den är som semla faktiskt. Vaniljkräm vill jag ha till annat och passar inte ihop med mandel.

Vår husbil startade så fint i helgen. Fast den får stå där ytterligare ett tag innan vi tar hem den. Bara det blir barmark hemma och på uppfarten så. :)

Ha det bäst!

http://sancha.bloggplatsen.se

 
Oldmolly

Oldmolly

6 februari 2014 15:32

Visst har det varit vårlikt, jag sa det just till maken igår.
Han är som du - gillar semlor. Jag är mindre för detta typiskt svenska bakverk, tycker de är torra och tråkiga. Men om du kommer till Nynäshamn denna årstid, pröva konditoriet Myllers (med tyskt Y), de har fantastiskt goda semlor. Något helt annat än de vanliga torra, som man alltid får annars.

http://oldmolly.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

8 februari 2014 14:12

Måste vara berätta att jag träffade en kille som berättade om Belinda Olssons serie om hennes kamp för Feminismen. Han var så arg och tyckte det var så kränkande mot er män. Jag som inte sett programmet kan ju inte uttala mig men som du hör reagerar fler män och jag tror att det finns flera olika typer av feminism varav den här kanske inte är så avundsvärd som B. Olssons plockar fram.

Trevlig lördag på dig!

http://sancha.bloggplatsen.se

 
katsura

katsura

8 februari 2014 21:34

Semlan får vänta för min del... jag äter normalt en om året :)Våren känns även hos oss! Fåglarna kvittrar - det finns hopp!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

9 februari 2014 22:19

Jag har aldrig tyckt om Semlor! eller, mandemassan kan jag äta ;) förstår inte vad som gör den så god att dom flesta älskar den?? :((

Som vi längtar tills Husbilen ska tas fram :)) vi planerar en 2-3 veckors tripp i maj :)) måtte det bli maj fort ;)

Kram /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johnson - 22 december 2017 12:30

  Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.   ...

Av Åke Johnson - 5 oktober 2017 10:36

Jag hade höga förväntningar på staden och förväntningarna anammades med råge. Påminner en hel del av Prag, skulle man kunna säga. Fast jag upplevde att Budapest är större. Många vackra hus och parker, breda fina gator och framför allt rent och snyg...

Av Åke Johnson - 17 september 2017 11:35


Hej bloggen. Det var länge sedan jag skrev något här. Men jag lever och har hälsan kan man nog säga. Mitt öga får fortsatt behandling på Kristianstad sjukhus med jämna mellanrum. Läkeriet har bromsat upp utvecklingen av sjukdomen vilket är mycket p...

Av Åke Johnson - 13 april 2017 09:52

        Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg.      ...

Av Åke Johnson - 23 mars 2017 10:38

Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...

Presentation


Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards